Verbeeld je!

Ik herinner mij dat ene woord, dat ze na iedere volzin met een lang gerekte ‘r’ en een lang gerekte ‘ee’, in haar Gooise accent op hoge toon uitsprak: “verrrrbeeeeeeld je..’. In hetzelfde ritme als haar stem boog mijn oma zich naar mij toe, kwamen haar handen los van de houten leuning van haar stoel en maakten een wijds gebaar. “Verrrrbeeeeeeld je..’.

Op ons nieuwe Syntens kantoor in Nieuwegein, het Innovatiehuis, zit ik met twee ondernemers aan tafel die glimlachend vertellen over hun multimedia dat zo’n tien vaste medewerkers heeft en beschikt over een internationale ploeg van dertig flexibele krachten. Ze vertellen mij over de groei van hun bedrijf en de lessen die zij uit het verleden geleerd hebben over het managen van een bedrijf. En ze eindigen hun verhaal met een groot vraagteken:...

Jos Steynebrugh
Désirée,

prachtig, bulls-eye. Je artikel raakt echt de kern van innovatie.
Geen woord over de hele systeem-doos er achter: die zal je ook wel beheersen, maar dit is mooier. Door de eenvoud, door het toverwoorde "verbeelding" en door de beschrijving die iedereen kan herkennen. Goed, he, zo'n oma te mogen hebben gehad? Keep up the good work.

Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Joske Diesfeldt
Lid sinds 2019
Beste Desiree,

Wat goed om te lezen!
Beinvloeden door metaforen!
Dat doet mij denken aan .......

Met hartelijke groet,

Joske
Tonnie van der Zouwen
Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Mooi geschreven ook. In het citaat zie ik een samenvatting van een methode voor innovatie. Wie is de Ierse schrijver? Dan zet ik het citaat op de website van het knooppunt innovatie, op de pagina methoden.

Hartelijke groet,
Tonnie van der Zouwen,
namens het knooppunt innovatie
www.knooppuntinnovatie.nl
Wilbert de Kroon
Je verhaal doet me denken aan een ervaring tijdens een coachingsopleiding. Je kreeg een 'vel papier' (ter grootte van een flipovervel), waarop 3 kolommen. In de kolommen stond respectievelijk: 'wie/wat wil ik zijn?', 'wat wil ik kunnen?' en 'wat wil ik hebben?'. Iedere kolom had 100 lege regels. De opdracht: 'vul in ...'. Na 15 minuten werden de cursisten onrustig, sommige waren al 10 minuten klaar. De begeleider gaf geen sjoege. Na nog enkele minuten sprak een cursist; 'we zijn klaar ...'. De begeleider: 'dus iedereen heeft in iedere kolom 100 zaken benoemd?!', gevolgd door 'wie heeft staan dat ie als Nelson Mandela wil zijn, wie als Erasmus? Wie wil een privé eiland, wie een straaljet? Wie ...', enz. We kregen nog een half uur om verder te denken ...
Zijn boodschap: denk out-of-the-box, groot, groter, groots ... een voorwaarde voor innovatie op persoonlijk gebied.
Hartelijke groet,
Wilbert de Kroon
Diemen & Van Gestel Talentontwikkeling