Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vooral tip5: kleinschalige bijeenkomsten is in de praktijk snel opgestart en erg interessant. Met standaard afdelingsoverleggen kun je véél meer dan tot nu toe vaak wordt gedaan. Een kwartiertje-halfuurtje per week aan bv. softskills en competenties besteden is al een goed begin.
Zo'n geschiedenis ontstaat door niet afdoende communicatie en relaties en hoe een en ander wordt vormgegeven. Veel zittende managers en directies hebben ook hun eigen geschiedenis om rekening mee te houden. Vaak is er weerzin tegen verandering. Dat heeft voor elke individu betekenis en laat zich op een eigen manier zien. Vaak is men zich daar niet eens goed bewust van. Een dagje op de hei is niet genoeg om dat bewustzijn tot leven te brengen want daarna komt altijd de vraag: 'hoe doe ik dat in de dagelijkse praktijk'? Ook organisatieadviseurs geven hun eigen waarde aan verandering en zullen vanuit dat standpunt een organisatie adviseren. Want uiteindelijk geldt voor management, adviseurs en medewerkers hetzelfde: allemaal mensen met alles wat erbij hoort! Allemaal geschiedenissen en verhalen bij elkaar. Als je daar geen aandacht aan besteedt gaat het zich vooral ophopen.
Gelukkig is er de laatste tijd beweging in gekomen. Er ontstaan meer tools voor participatie om organisaties te helpen betrokkenheid vorm te geven, van storytelling tot organisatieopstellingen en digitale tools en platforms. Universele managementprincipes worden transparanter en vertaald naar praktijk. Wat betekent bijvoorbeeld een competentie als 'samenwerken' voor een manager en secretaresse individueel én als team? En voor een ICT-er? Hoe ziet dat er in de praktijk uit en hoe is het voor een ander herkenbaar? Of, hoe ziet zelfsturing (ook zo'n '2000 term) eruit op individueel niveau en op teamniveau? Hoe voor de verschillende disciplines? Wat is de rol en waarde ervan in de organisatie?
Al met al, mega interessant, veranderprocessen. We blijven bezig!
Zelf heb ik gemerkt dat het denken MET de mensen en niet alleen OVER de mensen een mooie energie-impuls kan geven aan het proces. De deur maar weer wijd open: als mensen zich echt gehoord en begrepen voelen, dan zijn belangrijke potentiële 'blokkades' (grotendeels) al weggenomen. Als je hieraan voorbij gaat, heb je een loodzwaar, stroperig traject, vol zogenaamde weerstanden.
Uiteraard dit alles in combinatie met de juiste kaders en koers voor de verandering en een gedegen projectmatige aanpak. Dat pure organische ("we zien wel wat er komt") da's niet helemaal my cup of tea. Een gestructureerde, weloverwogen aanpak, in co-creatie met de mensen, en dan je voelsprieten op standje 'sensitief', waardoor je alert bent en kunt anticiperen op wat komen gaat. Want dat het niet helemaal zal gaan zoals gepland... dat is zeker. Just do it!
Marius van Regteren
www.mpoweru.nl
Uit het hart gegrepen. Ook heel mooi geschreven, leest als een spannend jongensverhaal terwij het (helaas) dagelijkse praktijk is.
Reorganiseren is onze core business, en bij de overheid (waar ik werk) aan de orde van de dag. Helaas is niet voor iedereen altijd duidelijk dat reorganiseren en veranderen twee totaal verschillende dingen (kunnen) zijn. Zoals je aangeeft: je ziet het pas als je het door hebt. En de energie die vrijkomt bij een mooie, doordachte veranderreis, die kan van onschatbare waarde zijn.
Waar was de verander-communicatiemanager trouwens, iemand die dus gespecialiseerd is in weerstand omzetten naar betrokkenheid en draagvlak? En die weet dat papier en modellen geduldig zijn, maar mensen niet. Mijn credo is altijd: communicatie vooraan in het proces.
Mooi, openhartig verslag.
Het stuk geeft goed aan hoe het nog heel vaak gaat. Gelukkig zijn er ook organisaties waar het anders gaat. Waar veranderingen wel tot stand komen door medewerkers die weten wat ze moeten doen om het schip op koers te houden en snel en scherp kunnen sturen als de kapitein een nieuwe koers wil varen.
Eckart Wintzen, de helaas overleden ondernemer die BSO oprichtte, heeft in zijn Notes heel mooi beschreven hoe je kunt organiseren vanuit geloof in je mission statement en vertrouwen in de kracht van alle medewerkers die vanuit de intern gevoelde noodzaak tot verandering de best passende oplossingen bedenken en uitvoeren.
Wat doen we echter als adviseur als we met al onze goede bedoelingen in een situatie belanden waarin het management zich niet aan de "observaties" houdt? Brengen we dit ter sprake met mogelijk de consequentie dat we ons moeten terugtrekken of proberen we er het beste van te maken zodat onze inkomsten in ieder geval gegarandeerd blijven?
Iedereen wil uiteindelijk toch blijven geloven in een goed product.
Waar ik vooral van geniet is de eigenheid van je verhaal, dat is wat mij raakt.
Een aantal jaren geleden werd mij gevraagd om een andere manier van werken te introduceren bij een grote Europese instelling. Deze organisatie was buitengewoon bureaucratisch (en ik was al wat gewend na ervaringen bij ministeries en lokale overheden...), enorm rigide en procedureel. De gewenste manier van werken had als consequentie dat het zelfsturend vermogen ernstig zou worden vergroot maar dat besefte de opdrachtgever niet.
In deze case was vrijwel alles tegengesteld aan het bovenstaande artikel: een bottom-up aanpak. Daarnaast ben ik geen academicus maar een door praktijk geharde praktijkman, wanneer nodig een straatvechter. Geen procedurele manager maar een idealist en visionair met een afkeer van "common wisdom/practice" en een voorkeur voor kritisch nadenken.
In mijn geval ben ik veel verder gekomen dan iedereen in mijn omgeving, inclusief ikzelf, voor mogelijk hield. Maar uiteindelijk liep ook ik vast. Op stafafdelingen en uiteindelijk op de top die het een zei maar het andere deed.
Een verslag (case 2): http://www.viergever.info/nl/methode_invoeren.aspx
Wat mij vooral opvalt is dat de problematiek herkenbaar is voor mij maar onze realiteit totaal niet aansluit met startegieen highlighted in artikel.
Niet van toepassing in dit deel van de wereld , maar zeker van toepassing bij het "onderhoud" kennisniveau van ondergetekende.
Justin
Groet Dirk-Jan
'veranderen' en vooral, dat mensen dat moeten doen.
Ik zou zelf kiezen voor flexibel inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij en de vraagstelling hoe je hiermee (als persoon en als bedrijf) kunt omgaan.
Dat levert volgens mij een heel ander plaatje op. Mensen zijn veel flexibeler, dan men in bedrijven aanneemt.
De structuren binnen bedrijven zijn nodig toe aan verandering: de beloningsstructuur bijvoorbeeld en de criteria die gelden om mensen te belonen. Daar is het nog steeds mee mis. Want menselijkerwijs klopt het niet als je mensen ontslaat, (die zogenaamd niet wilden veranderen) en dat mensen die blijven daar een flinke bonus voor opstrijken, omdat het bedrijf een jaar later ineens weer winst maakt? Deze structuur ligt vast in de directieculturen van bedrijven. Zolang directies en management zelf deze structuur niet veranderen, kun je wel elke verandermethodiek omarmen, maar het sceptisme van mensen in dienst verander je er niet mee. Je ontzielt alleen nog meer!
Ik ben benieuwd wat er volgend jaar weer als nieuwe theorie