Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vandaag stond er in de Volkskrant een artikel over het onderzoek Inequality in nature and society door de Ecoloog Martin Scheffer en de Historicus Scheffer waarin ze aantonen dat je ook op basis van puur toeval door natuurwetten ongelijke verdelingen krijgt. Dit fenomeen is volgens mij een op een te vertalen naar de conclusie uit bovenstaand artikel. Grote bedrijven krijgen als het ware een aantal extra dobbelstenen waarmee ze meer kans maken om de strijd te winnen dan kleine jonge bedrijven. Daarbij hebben grote bedrijven ook de financiële macht om succesvolle concurrenten die klein zijn gewoon op te kopen. Tenslotte zal de publieke opinie en de overheid vaker grote dan kleine bedrijven helpen als ze in gevaar komen. Ook dit is een wet. "Dat wat aandacht krijgt, groeit".
De conclusie dat als een groot bedrijf omvalt dit per definitie negatief is voor de werkgelegenheid en sociale functie is echter zeker geen natuurwet. Volg je de natuurwetten dan zal kaalslag van een stuk bos zeer snel leiden tot groei van nieuwe, kleinschalige initiatieven. Voor duurzaamheid is juist diversiteit belangrijk en zijn multinationals die voor een monocultuur zorgen juist een gevaar. De gazellen van deze wereld zouden dan ook nog meer dan nu onze aandacht mogen krijgen en het is in ieders belang om ze te supporten zodat ze een serieus tegenwicht kunnen bieden aan de monocultuur van de multinationals. Leve de Gazellen!
Als een klein bedrijf wordt overgenomen door een groot bedrijf, heeft daarmee dat klein bedrijf dan opgehouden te bestaan, of is het daarmee gereïncarneerd als onderdeel van een groter geheel? En kleine oorzaken kunnen grote gevolgen hebben, dus misschien verandert dat voormalige kleine bedrijf dan wel dat grote bedrijf ingrijpend. Dus dan kan het zich op die manier ook nog eens geestelijk voortplanten en vermenigvuldigen. Zo gedacht is alles sterfelijk en eeuwig tegelijkertijd.
Jullie beschrijven dat een strategie van diversificatie goed werkt. Interessant punt!
Het gaat wel om een bepaald soort diversificatie. Ik lees "niet de mate van diversificatie bepaalt het succes maar de wijze waarop diversificatie wordt bestuurd". In jullie artikel blijft het toch nog vaag wat daarmee bedoeld wordt.
Jullie bedoelen een ander type diversificatie als vroeger maar wat is precies het verschil? Iets meer houvast graag.
De opmerking in de conclusie vertelt het volgende:
Er bestaan verschillende vormen van diversificatie (volgens het rapport van Boston
Consulting Group):
1. Diversificatie in 3 of meer verschillende industrietakken of
2. Beperkte diversificatie waarbij bedrijven in maximaal 2 verschillende bedrijfstakken actief zijn.
Voor welke vorm van diversificatie wordt gekozen is niet zo belangrijk. Het succes wordt bepaald door de 5 factoren die het artikel noemt en specifiek passen bij een strategie van diversificatie.
@Gideon: "Dat grote organisaties meer kans hebben om te overleven is een natuurwet!"
Deze opmerking begrijp ik niet zo goed. Misschien kun je dit s.v.p. toelichten.
@Guus: Dat kleine bedrijven bij overname of het opgaan in grote bedrijven de grote bedrijven veranderen ben ik in mijn eigen werkpraktijk nog niet tegengekomen. Ik ben wel nieuwsgierig naar een dergelijk voorbeeld. Kun je s.v.p. delen?
Vriendelijke groet,
Leon