Veel organisaties starten net met het data driven maken van hun besluitvorming, anderen zijn al verder gevorderd. De prominentere plaats van Big Data en algoritmen in besluitvorming van organisaties lijkt op het eerste gezicht alleen maar een positieve ontwikkeling. Wie wil er nou niet de customer journey kunnen volgen, de lead time verkorten en maximaal wendbaar zijn? Wie wil er geen slimme algoritmen waardoor complex speurwerk én moeilijke beslissingen geautomatiseerd worden?
Besluitvorming, gedreven door Big Data en algoritmen, kent echter een aantal valkuilen: beslissingen, die teveel steunen op data, bevorderen een cultuur waarin medewerkers minder kritisch zijn, minder verantwoordelijkheid nemen en minder vertrouwen op hun eigen kennis en ervaring. Deze valkuilen zijn vooral van toep...
Een wijze raad!
Hier volgt een HRM voorbeeld waarbij algoritmen bepalend zijn voor beoordelen, aanspreken op gedrag en functioneren. Alles gaat automatisch en online tot en met de eisen die men stelt en de besluitvorming over 'deactiveren' (nieuw woord voor ontslag). Geen hrm’r of bedrijfsfunctionaris die er nog naar omkijkt of zelfs maar aanspreekbaar is. https://www.managementsite.nl/algoritmisch-management-taylorisme2-0
Wordt dit het werknemerschap van de toekomst? De hemel beware me!