Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Toch is het lastig om een Value Based Scorecard op te zetten voor één afdeling of bedrijf, omdat de prestatie-indicatoren goed onderling verbonden moeten zijn en er toekomst gericht gekeken moet worden. Toekomst is een onzekere factor!
Ik las ergens op internet dat 8 van de 10 bedrijven niet goed een Balanced Scorecard (of Value Based Scorecard)implementeert.
Heeft u nog adviezen/tips waarop ik moet letten bij de invoering van Value Based Management/Balanced Scorecard/Value Based Scorecard op de afdeling Bedrijfsbureau als stuurmiddel voor het Managementteam! Bij voorbaat dank, Pascal.
Ik dien vast te stellen of Value Based Management is toe te passen op de afdeling Bedrijfsbureau van een productiebedrijf m.b.v. een value based scorecard (:balanced scorecard + toekomstelementen). Dit als stuurmiddel voor het managementtime.
Zie voorbeeld demo op www.scorecard.nl.
Dus: Bepaling kritische succesfactoren, prestatieindicatoren,normen, etc. Heeft u nog adviezen c.q. tips waarop ik moet letten, zoals onderling verbondenheid prestatieindicatoren!
Bij voorbaat dank,
Pascal Jansen
P.s. U bent de enige met een Value Based Scorecard (trendsetter)op internet!
Lijkt mij dat het citerium om de prestatie-indicator op te nemen in de VBS juist afhangt van de gedefinieerde vervolgstappen: het effect op de ROI én de beïnvloedbaarheid.
Gezien het feit dat VBS een trademark is hoop ik op meer informatie in de vorm van een artikel (incl praktijkcases) of boek; graag ontvang ik hierover meer info.
M.vr.gr,
Martijn Verbeek
sp. het moet een standaardrapportage worden.
Met vriendelijke groet,
Ivo van den Heijkant
Je gaat onderzoek doen bij 1000 ondernemers. Om standaard kengetallen te gebruiken is het natuurlijk van belang iets meer over doel en achtergrond van je onderzoek te weten. Wat wil je onderzoeken ? Wat wil je met de onderzoeksresultaten doen ? Gaat het om een specifieke branche ? Wil je uitsluitend niet financiële prestaties meten of gaat het ook om financiële prestaties ? etc., etc.
Overigens kun je via sites en handboeken achter 'standaard' lijstjes met niet financiële kengetallen komen. Ik kan je wel wegwijs maken. Neem gerust contact op via Holland Consulting Group, Wydia van der Voort, 020 5733406.
Desalniettemin zijn er meer checklists die toepasbaar lijken bij het selecteren van informatieelementen op KPIlevel, denk aan bruikbaarheid van informatie. Ik zoek naar dit soort checklijsten om de ontwerp fase van de BSC meer toegankelijk te maken, met name voor marketing en sales processen.
Weet u wellicht waar ik 'standaard' KPI's kan vinden voor de logistiek?
met vriendelijke groet,
Mark Teitink
Ik heb twee literatuursuggesties voor mbt standaard KPIs:
1. De Waal, Mijland-Bessems en Bulthuis: Meten Moet (Kluwer, 1998), met veel voorbeelden van KPIs
2. NEVEM-werkgroep, Prestatie-indicatoren in de logistiek (Kluwer, 1989), met ook veel voorbeelden van KPIs, ik weet niet zeker of dit boekje nog leverbaar is.
Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest,
Mvg,
Andre de Waal
Het Dupont schema is hetzelfde als de zogenoemde Value Tree.
John Koster
Ik dacht dat er eidelijk eens iets over menselijke waarden aan de orde gesteld zou worden.
Cortes Jr. learned that there are two kinds of power: organized money and organized people.
"We organize people not just around issues, but around their values," he says. "The issues fade, and people lose interest in them. But what they really care about remains (…)"
{Ernesto Cortes Jr. is Southwest regional director of the Industrial Areas Foundation (IAF), the largest and oldest institution for community organizing in the United States. He talks about his methods for community organizing, a vocation that has earned him a MacArthur Foundation "genius" grant as well as a Heinz Award. }
Values Incorporated
Deze quote geeft de essentie aan van Values Based Managment in plaats van value based management.
Kernwaarden als stuurvariabelen
De wereld verandert snel en intens. Als eindverantwoordelijke zorgen managers ervoor dat hun organisatie steeds weer op alle relevante veranderingen kan inspelen. Medewerkers en management probeert men in dit soort processen voldoende houvast te bieden, zodat zij onderweg niet richting - en daarmee motivatie - kwijtraken. Aansturen op gebruikelijke prestatie-indicatoren zoals budget realisatie, value realisatie of zelfs kritieke succesfactoren of de geijkte prestatie indicatoren biedt hier vaak echter onvoldoende perspectief.
Het zou hierbij prettig zijn als managers de cultuur van hun bedrijf meer zouden kunnen beïnvloeden. Cultuur is alleen een vaag begrip. Het best is een cultuur uit te leggen als een combinatie van bepaalde waarden en normen. Sturen op de essentiële waarden en normen van een organisatie, blijkt in roerige tijden beter houvast te bieden. Men intervenieert hiermee op het meest fundamentele niveau dat bij mensen - en dus binnen een organisatie - mogelijk is. Belangrijk is dat u de belangrijkste waarden (kernwaarden) in het reguliere aansturingmodel van de organisatie integreert: values incorporated.
Kernwaarden worden te vaak gebruik als eenmalige ‘windowdressing’ binnen een organisatie, terwijl het succes van veranderingsprocessen juist ligt in het feit dat kernwaarden als meetbare variabele op uw management dashboard worden ingezet. Dan pas ontstaat een versnelde meetbare cultuurverandering, hogere productiviteit en hogere efficiency.
Er zijn diverse methodieken ontwikkeld voor vaststellen en implementeren van business values. Values incorporated heeft in meerderen ondernemingen haar waarde bewezen, zowel in de procesfase als in resultaten.
Doe er je voordeel mee !
Met vriendelijke Groet
Guido Keutgen
Groeten Achatibi
kosten per kilometer
kosten per kilo
kosten per kuub
wachttijden tov reistijden
percentage colli zoek of beschadigd
percentage lege retourritten
schades per chauffeur
etc
Belangrijk is eerste de Kritieke Succesfactoren te benoemen, en daar de PI's van af te leiden!
Was ik bijna vergeten: zag ik in de transportsector. Een superkrachtige: Beladingsgraad per verreden kilometer.
Ik vind em mooi omdat ie super kort is en het HELE bedrijf hangt spiernaakt aan de weegschaal. Alle inspanningen van sales, marketing, management, planning en dispatch hebben hier hun invloed.
Wat ook mooi is, is dat de niet beïnvloedbare factor (file) er niet inzit. Verder is de theoretisch maximale waarde bekend (100%).
Ook leuk is dat de benodigde data (kubieke meters of gewicht en verreden kilometers) nou eens een keer WÉL in het operationele systeem zitten.
Nou nog dat éne getalletje van je directe concurrent(en) boven water krijgen . . . en je kunt benchmarken.
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer
Wordt het model dat beter is ook in de praktijk meer gebruikt?
Ik zou graag wat praktijk ervaringen horen van managers die met beide modellen gewerkt hebben...
Weet u wellicht waar ik ‘standaard’ KSF’s kan vinden voor beide methodes?
met vriendelijke groet,
Sehar