Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Mag ik je ook eens uitnodigen om een kijkje te nemen in de nieuwe Doc-Direkt SSO voor de archivering binnen het Rijk. Hoe dit vraagstuk gemeenschappelijk wordt aangepakt. Ga ook eens op bezoek bij P-Direkt, bij 4FM en andere initiatieven op dit gebied. Ik wijs je graag de weg!
Met beste groet,
Dirk-Jan de Bruijn
(prékwartiermaker Doc-Direkt en vm directeur bedrijfsvoering Rijkswaterstaat)
Uit wat je schrijft maak ik op dat je behoorlijk wat ervaring hebt met dit onderwerp.
Twee onderdelen ervan boeien mij hogelijk:
1) hoe ziet het over-all kostenplaatje voor de diverse stakeholders eruit?
2) is de kwaliteit en snelheid van de serviceverlening gestegen/gedaald?
Ad 1: er cirkuleert een hardnekkig gerucht dat mensen "ontslagen" zijn en worden terugggehuurd voor tig maal de uurprijs. Ben je te verleiden daar een paar regels aan te wijden?
Groet,
Jos Steynebrugh
Allereerst wil ik graag een fabeltje wegnemen. Er wordt helemaal niemand ontslagen. Ik werk nu > 5 jaar voor de ABD, heb flink wat ambtelijke keukens mogen bekijken, neem van mij aan dat er bijzonder zorgvuldig (soms naar mijn smaak té) wordt omgegaan met human capital. Oook het terughuren (de zgn. draaideur) staat al sinds een paar jaren forse regelgeving. Pas na 3 jaar kan zo'n oud collega worden ingehuurd.
Dan je vragen. Centraal bij de realisatie van een SSO staat mijns inziens het implementeren van een andere ruilverhouding. Wil een SSO bedrijfseconomisch levensvatbaar zijn, dan moet je standaardiseren. Dit alles volgens het motto: 'standaard waar mogelijk, maatwerk waar nodig'. Het is mijn ervaring dat je de collega's van de primaire processen (via een klantenraad) daar op intensieve wijze bij moet betrekken. Als je van 20 kleuren geel terug moet naar 2, dan helpt het wel als de colllega's van de primaire processen betrokken zijn bij dat keuze proces. Dat scheelt in draagvlak! Dus niet de bedrijfsvoerders die met de gordijnen dicht beslissen wat goed is voor de primaire processen. Recent hebben we op die leest zelfs Justitie (hét bolwerk van conservatisme) mee weten te krijgen. Dit betekent wel dat implementatie van een SSO als een écht managementissue gepositioneerd moet worden. Pas dan wordt het als een gemeenschappelijk vraagstuk ervaren. Pas zo wordt het een succes! Lees mijn boek 'Geen ezels!' (Van Gorcum, 2009).
Beste groet,
Dirk-Jan de Bruijn