Trendwatchers onthullen wat managers te wachten staat

Columns

We worden met veel buzz en gedoe om ons heen geconfronteerd. Ontslagen, reorganisaties, ziektes, onenigheid en onzekerheden over het voortbestaan van ons bedrijf, ons team, onze positie. Trendwatchers hebben het druk. Wat brengt de crisis en het verlies aan vertrouwen in de financiele en politieke wereld teweeg? Wat is de invloed van de grote transparantie van informatie, via bijv. de social media?

Hoe houden we ons hierbinnen staande en hoe worden we succesvol en gelukkig? Ik heb de 5 belangrijkste trends voor je op een rijtje gezet.

  1. Er is een stijgende behoefte aan binding en saamhorigheid. Mensen zijn weer op zoek naar betekenis en het teamgevoel . En dat terwijl de werknemer geen idee heeft waar de directie mee bezig is (behalve met cijfertjes). Vraag maar eens rond. Veel medewerkers ...
Albert Willem Knop
Lid sinds 2019
Als je door de verschillende trends heen kijkt, duiken er ook wat spanningsbronnen op, maar zijn er ook wat trends die leuk bij elkaar aansluiten. Aan de ene kant de hang naar saamhorigheid (trend 1) en daartegenover het nieuwe werken waardoor je elkaar minder ziet/spreekt (trend 4). Ook het alleen nog maar ingehuurd worden voor een klus (trend 2), geeft weinig kans op het ontwikkelen van het gevoel ergens bij te horen. Daar is dus wat werk aan de winkel. Hoewel "managers" veel schade hebben veroorzaakt, lijkt me helemaal afschaffen ook niet de goede oplossing. Het mogen er fors minder worden, maar als we nu die zeldzame goede managers overhouden, zou het best wel aardig kunnen worden. Je moet dan de organogrammen ook omdraaien. De specialisten en uitvoerders staan aan de brede top en de managers hebben een dienende en ondersteunende funktie. Ze scheppen en onderhouden de voorwaarden waaronder het werk gedaan kan worden (zie de ondersteunende en coachende vaardigheden in trend 3). Door het verwijderen van al die "would be" managers die uit zijn op status, macht en geld, maar het eigenlijk niet kunnen, verdwijnt er ook veel nep en poespas (en politieke spelletjes) wordt het vanzelf meer basic (trend 5). Afgezien van de rol van de sociale media waar ik me weinig bij voor kan stellen omdat ik daar niet aan mee doe (zal de leeftijd zijn, of is het toch authenticiteit en "cut the crap"), kan ik wel uit de voeten met het algehele beeld. Ik ben altijd al de koe buiten de kudde geweest. Dat was niet altijd tot tevredenheid van de mensen om mij heen (de kudde dus), maar de trend lijkt naar me toe te komen.
Sid Houtman
Inspirerende tekst. Volgens mij volgen deze trends de wijd herkenbare roep om meer authenticiteit, cradle to cradle, zorg voor de directe omgeving en het afkalvende belang van aandeelhouderswaarde. managerial werk aan de winkel!

Meer over Leidinggeven