Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dit komt natuurlijk doordat elk transportbedrijf zijn eigen klanten heeft en ergeen consolidatie plaatsvindt. Hier is al heel veel te winnen lijkt me, zeker gezien de uiterst slechte resultaten van het transportbedrijf in het algemeen wat doet vermoeden dat er nu teveel auto's rondrijden voor de hoeveelheid ladingaanbod...
Maar daar hoor je TLN nooit over in persberichten...
Algemene binnenvaartinformatie bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart op http://www.inlandshipping.com
De binnenvaartportal VAART! op http://www.vaart.nl informeert actueel en uitgebreid over ontwikkelingen in de binnenvaart.
Groeten uit Bathmen/NL,
Dirk van der Meulen
info@vaart.nl
Als we het overheidsbeleid logistiekvriendelijker maken stellen we de bedrijven in staat om tegen lagere kosten te opereren. We verruimen het raamwerk waarbinnen ze hun klanten kunnen bedienen. Voorbeelden? De Nederlandse overheid moet werk maken van langere en zwaardere vrachtauto’s (25.25 meter, 60 ton). Dit lijkt te kunnen zonder negatieve bij-effecten en leidt naast kostenreductie ook tot minder CO2-uitstoot en minder verkeersonveiligheid. Een ander voorbeeld: verruiming van venstertijden bij het beleveren van binnensteden. Hierdoor hoeven minder vrachtwagens rond spitstijd de weg op en kunnen minder vrachtwagens worden ingezet. Nog één: de strengere piekgeluidseisen zouden tot ’s ochtends 06.00 uur moeten gelden i.p.v. 07.00 uur. En zo kan ik nog wel even door gaan over gevaarlijke stoffen, douanezaken, administratieve lasten et cetera. In goed overleg tussen overheid en bedrijfsleven is veel mogelijk.
Ook als bedrijven de hand in eigen boezem steken, heb je de overheid nog wel nodig. Het bedrijfsleven wil een betrouwbare overheid. Als je initiatieven zoals distrivaart in de markt wil zetten, moeten er garanties zijn dat de vaarwegen voldoende worden uitgebaggerd en dat sluizen tijdig worden bediend. Het klinkt misschien raar, maar van zowel slibvorming als kapotte sluizen zijn beiden recent voorgevallen. Dit heeft geleid tot omvaren, meer varen en vervoer over de weg. Ook bij het spoor zien we iets vergelijkbaars. We krijgen de betuwelijn, en hebben bijna 100% zekerheid over liberalisering op het spoor in 2008. En wat gebeurt er dan? Men begint in Nederland te praten over een hogere gebruikersheffing voor spoorvervoer. Wil je het nu wel of niet aantrekkelijk maken voor verladers om een strategische keuze voor spoor te maken? Zo durft niemand het aan en zorgt de overheid er zelf voor dat de betuweroute onrendabel wordt.
Wellicht overbodig, maar ik zeg het toch: files worden veroorzaakt door u en ik (forensen), niet door goederenvervoer. Goederen kunnen niet in het openbaar vervoer stappen en moeten op bepaalde tijdstippen worden afgeleverd. Die tijdstippen worden door lokale overheden (venstertijden), maar ook door klanten (tijdvensters) opgelegd. En daarmee kom ik toch nog op de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven zelf.
De initiatieven die Walther noemt zal ik niet gaan herhalen. EVO doet veel om bedrijven hierbij te helpen. Ik wil op deze plek graag benadrukken dat bedrijven vaak winst kunnen halen door binnen het bedrijf beter samen te werken. Logistiek moet binnen de bedrijven hoger op de agenda komen. Dat gebeurt al een beetje, maar we zijn er nog lang niet. Zolang de marketingafdeling een actie bedenkt waarbij de klant een gratis collo krijgt als ie per volle pallet bestelt, wordt blijkbaar nog niet ècht gedacht aan logistieke kosten. Toch klagen veel logistici (ja, toch ‘klagen’..) graag over ‘die mensen’ van marketing en sales, zonder dat ze zelf inzichtelijk maken voor deze verkoopdieren wat de gevolgen van verkeerde beloften zijn. Zie daar de eigen verantwoordelijkheid van logistici binnen hun bedrijf. Ook aan de inkoopkant speelt iets dergelijks: zolang inkopers worden beloond op bedongen kortingspercentages, of inkoopprijzen, worden ze niet geconfronteerd met voorraadkosten van ‘die 10 pallets die al een jaar in het magazijn staan, omdat ze zo goedkoop waren’. Essentieel is dus: meer inzicht in processen, betere toedeling van kosten en de juiste afrekenmechanismen. Logistiek in de directiekamers. Als nu tevens het logistieke proces een prominente rol speelt bij het verbeteren van de relatie tussen leveranciers en klanten, komen we een heel eind.
Mijn conclusie: zowel voor het bedrijfsleven als voor de overheid is er nog veel te doen. En we moeten inderdaad haast maken.
In Duitsland is momenteel een interessante studie naar transportmogelijkheden onder de bestaande infrastruktuur.
Door het gebruik van tunnels van 1.5 x 1.5 m2 worden via electromagnetische pulsen containers getransporteerd.
In Dusseldorf zijn hiermee op schaal al kostenbesparende mogelijkheden aangetoond.
In een vacuumgetrokken tunnel worden nu al snelheden van + 450 kmh bereikt.
Deze mogelijkheid wordt nu verder geevalueerd, om op grotere schaal toe te passen.
Door de congestie van de Nederlandse infrastruktuur lijkt mij dit de toekomstige oplossing voor de distributie van goederen.
MvG.
Hub
groet papajo