Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
- dat de klant zijn PC op maat bestelt en dat die dan speciaal wordt gemaakt
- dat zij door hun business-model (geen tussenhandel) goedkoper zijn dan verkoop via winkels en intermediairs
Beide zijn nonsens! Via de folders dwingt men klanten naar een bepaalde specificatie, ook door afwijkende wensen erg prijzig te maken. Wel knap uit oogpunt van voorraadbeheer, eerlijk is eerlijk. En iedereen die de markt volgt weet dat Dell gewoon duur is, ook in vergelijking met andere merken.
Ook nu Dell eindelijk via de tussenhandel gaat leveren trappen mensen nog steeds in deze onzin, zoals laatst nog in NRC Handelsblad.
In mijn geval met een ander bedrijf, maar het blijft hetzelfde probleem.
Ik wilde graag klant worden, maar ik had een verkeerd banknummer doorgegeven.
Ik belde even om het te wijzigen.
Ik moet nu nog steeds klant worden.
Ik kan niemand bereiken.
Ik wacht maar tot ik toevallig weer gebeld wordt door een callcenter.
DEN HAAG - Het personeel van de callcentra van KPN en SNT gaat de komende weken actie voeren voor een goede cao. In eerste instantie denken de vakbonden aan demonstratieve acties bij de kantoren.
Het publiek zal daar nauwelijks hinder van ondervinden, zo hebben de vakbonden woensdag laten weten.
Naarmate de tijd verstrijkt, worden de acties zwaarder, zo waarschuwden de bonden. Zij sluiten niet uit dat de consument er dan wel last van krijgt.
Mogelijk kan Dell haar klantenservice outsourcen bij een gemeente.
http://www.amrresearch.com/supplychaintop25/
http://www.logistiek.nl/nieuws/id4905-Nokia_aan_kop_in_Supply_Chain_Top.html
Nokia aan kop in Supply Chain Top 25
bron: www.logistiek.nl
Het Finse bedrijf Nokia staat bovenaan de ranglijst van 25 bedrijven die het beste presteren op het gebied van supply chain management. Op deze ranglijst, samengesteld door het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau AMR, wordt de mobieltjesfabrikant gevolgd door onder andere Apple (2) en Procter & Gamble (3).
Hoofdkantoor Nokia in Finland
In het juryrapport wordt Nokia vooral geroemd voor het feit dat het bedrijf een pioniersrol heeft op het gebied van value chain strategieën, leveranciersontwikkelingen, verkoop en productieplanning en activiteiten voor gezamenlijke productontwikkeling. De bedrijven die in de top 25 staan zijn door klanten en relaties van AMR Research beoordeeld op hun supply chain capaciteiten op basis van omzetgroei, return on assets (ROA) en omloopsnelheden.
Dell valt van troon
Dell is van zijn SCM-troon gevallen. De nummer één in de AMR Research Supply Chain Toptien van 2005 is in 2007 zelfs niet meer terug te vinden in de top-25 van de complete lijst. Onderzoeksbureau AMR Research let bij de samenstelling van de top-25 vooral op de superieure supply chain kwaliteiten en prestaties van retailers en fabrikanten.
AMR Research stelt dat de bedrijven die op de lijst staan leiders zijn op het gebied van supply chain management, wat zich weer vertaald in een sterke marktperformance.
Toptien SCM-bedrijven 2007
1 Nokia
2 Apple
3 Procter & Gamble
4 IBM
5 Toyota Motor
6 Wal-Mart Stores
7 Anheuser-Busch
8 Tesco
9 Best Buy
10 Samsung Electronics
Callcenters werken zo efficiënt mogelijk
Carla Vos had een advocaat nodig om haar telefoonnummer terug te krijgen. Toch zeggen deskundigen dat de klantenservice van bedrijven al is verbeterd...
Lees verder op:
http://www.nrc.nl/next/article724947.ece/Klanten_mogen_niet_te_veel_kosten
Hoera voor Dell. Van mij mag dat ook wat meer kosten.
Webwereld meldt vandaag: De bezorgmethoden zijn klantonvriendelijk en niet van deze tijd, zo bestempelt Jacob Verschuur. directeur ICT Leadership bij Ernst & Young de pakketdiensten. Het onderzoek biedt leuke lessen voor e-logistics.
Zie:
http://www.webwereld.nl/ref/rss/47739
Lees vooral ook de vermakelijke reacties van de lezers van Webwereld!
Verschuur wijst naar het buitenland, waar veelal flexibeler wordt omgegaan met bezorgtijden. “In Amerika en, dichterbij, in Duitsland is het veel beter geregeld”. Volgens Verschuur zou het al veel schelen als klanten ervoor zouden kunnen kiezen hun pakketje ’s avonds te ontvangen. “Dan kiest half Nederland ervoor om ’s avonds een pakketje te ontvangen en dat zou de mobiliteit en het milieu ook op een enorme manier sparen” Overigens houdt Verschuur niet de bezorgdiensten, maar de webwinkels verantwoordelijk voor de ‘achterhaalde’ bezorgmethoden. “Mijn kritiek is gericht op de verzender. De pakjesbezorger voert gewoon zijn opdracht uit, dus de webwinkel moet als opdrachtgever afdwingen dat pakketjes ’s avonds bezorgd kunnen worden”.
“Beetje dom”, zou HKH Maxima zeggen. Ja: “Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
Even vertalen voor niet-katholieken: “Door mijn schuld, door mijn schuld, door mijn allergrootste schuld”.
Wie koopt er nou een kritisch productiemiddel als een printer zo ver weg? Dat doe je om de hoek, met bring-in service. En dan koop je een gangbaar merk opf iets wat ze als broodjes verkopen. En dan koop je natuurlijk een hele reut cartridges in voorraad. Het zal je toch gebeuren: dinsdag 23.17. Je moet een rapport opleveren en je cartridge is op. Een ramp waarbij je kunt rekenen op ondersteuning van je hele viercijferige postcode. Toch?
Overigens 1: ik heb hele goeie ervaringen met Computer Collectief en Bol.
Overigens 2: snap ik niet wat ze willen bij Dell. HP weggepest, who’s next?
Groet,
Jos Steynebrugh
Change Enhancement, Zoetermeer