Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>Walther,</p>
<p>bij het lezen van je column moest ik direct denken aan ABC ofwel Activity Based Costing (Kaplan / Bruns 1987).</p>
<p> </p>
<p>Bij deze methodiek worden zowel bijdrage aan gepercipieerde kwaliteit / performantie als kosten in tijd en/of geld van elke activiteit toegewezen aan een product / dienst of eventueel een klantengroep. Kan ook heel goed op projectbasis.</p>
<p> </p>
<p>De moeilijkheid “arbitrair toewijzen van overhead” (voorbeelden: salaris / bonus directeur) kan eenvoudig worden opgelost: laat de directie een tijdje uurtjes schrijven.</p>
<p>Wie weet wordt het tòch nog gezellig . . . .</p>
<p> </p>
<p>Groet,</p>
<p>Jos Steynebrugh</p>
<p>Marketing & Innovatie Consulent</p>
<p>www.changeenhancement.nl</p>
</p>
<p>Vorige week maandag morgen: breekgeluiden voor mijn deur. Even kijken. Aha, Versatel moet iets aansluiten / repareren aan hun netwerk dat onder de stoeptegels ligt. ’s Middags zijn ze klaar en de kuil is dichtgegooid. De stoeptegels liggen keurig opgestapeld tegen de gevel, de kuil is dichtgegooid maat niet betegeld. Het geheel is omrand met “politie-tape” . Da’s onnodig, want er kan sowieso niemand over struikelen omdat het gat stoepbreed is, vooral de senioren uit de naburige verzorgingsflat niet. Zo blijft het liggen. De maandag erop (7 dagen later dus reeds) is de plek nog steeds niet dichtgetegeld. Ik besluit even te bellen. Twee uur daarna: weer de wagen van Versatel. De stoep wordt dichtgemaakt.</p>
<p>Nu is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Dus ik loop erheen en informeer belangstellend waarom het een week open is blijven liggen. Geen idee, luidt het antwoord, dan moet je bij de Gemeente wezen.</p>
<p>Ik snap het niet. Ja, maar jij bent van Versatel . . . . toch? Ja, wel degelijk, meneer, maar kijk: wij zijn technici en derhalve niet gekwalificeerd om een stoep dicht te leggen: da’s vakwerk.</p>
<p>Wat de exacte oorzaak van deze “werkwijze” is blijft voor mij verborgen. Mijn fantasie bedenkt mogelijke oorzaken. Planningsfoutjes? Stratenmakers op vakantie? Printer defect? Gewoon vergeten? Juridische aansprakelijkheid? Vergaande bemoeienis van de stratenmakervakbond? Foutje in de procesplanningssoftware? Polderkoorts? Domheid? Vakantiekracht? Tweeverdieners? Ingestorte invalskracht? Geen idee!!!</p>
<p>Ik snap het nog steeds niet. Ja, maar nu doe jij het tòch, ondanks dat “het niet mag”, toch?</p>
<p>Kijk, meneer, dit is een haastklus, dus mag het wèl. Maar er komt een inspecteur van de Gemeente kijken of het goed is. Het duurt een aantal seconden voordat de naakte horizon-tot-horizonbrede Kafkaiaanse werkelijkheid in zijn volle omvang tot mijn rechtlijnige hersens is doorgedrongen.</p>
<p>Ennuh, als het nou niet goed is? informeer ik belangstellend.</p>
<p>Een oor-tot-oor-brede grijns verschijnt op het gezicht van de gekwalificeerde technicus.</p>
<p>Nou, gewoon, dan gaat ie weer open.</p>
<p>Groet,</p>
<p>Jos Steynebrugh</p>
<p>Marketing & Innovatie Consulent</p>
<p>www.changeenhancement.nl</p>
</p>