The Times, They Are A-Changin’

Hoera, weer een verandering!
Elkaar snel opvolgende veranderingen binnen de organisatie zouden de Nederlandse werknemer verandermoe maken. Niets is minder waar. De mens wil juist veranderen en zich ontwikkelen. Maar dan wel vanuit zijn eigen kracht en creativiteit, niet omdat het moet van de baas.
De feiten liegen er niet om. Volgens KPMG heeft 95% van de Nederlandse bedrijven ervaring met mislukte veranderingsprojecten. Murw geslagen door weer een aanpassing, reorganisatie of efficiëntieslag, lijken de medewerkers het allemaal wel te geloven. Ze zijn verandermoe, zo stelt men. Het is teveel, te vaak.
Verkorte cyclus
Tot voor tien, vijftien jaar geleden had nog nooit iemand van verandermoeheid gehoord. Zo ongeveer eens in de vijf jaar diende zich een wezenlijke  verandering aan. De relatief r...



Fons Bitter
Eens met dit artikel:
Mensen dagen hun managers dagelijks continue uit om zaken te veranderen. Echter het zijn juist die managers en leiders die de hakken in het zand zetten.
Het zijn juist die managers die collectief roepen dat hun mensen niet willen veranderen.
Het zijn juist die managers die daar vele verandermanagementboeken over vol schrijven hoe je moet veranderen.
Obama riep 'CHANGE' en het gehele volk rie YES!

Nu nog de juiste leiders vinden die het proces goed weet te implementeren. Het gaat niet om verandermanagement, het gaat om de kracht van implementatiemanagement.
Dat is een kunst die weinigen nog verstaan!
Het is de kunst van leiders om hun plaats te kennen en processen te faciliteren . En dat is nu juist de zwakke plek van vele leiders met haantjesgedrag en een overdosis aan narcisme.
Het is de kunst van het zichzelf dienstbaar en ondergeschikt weten te maken in het belang van hun eigen processen en deze zorgzaam en minzaam weten te faciliteren.
Dienstbaarheid en gastvrijheidmanagement, dat heeft de toekomst. Kortom: nog meer gaan Obamiseren!!!!

Fons Bitter
Consulaat voor Gastvrijheidmanagement
www.consulate.nl