Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Overigens: is voor een schoolorganisatie de meting van klanttevredenheid (van studenten in de leeftijdsgroep van 18 - 22 jaar) zaligmakend? De docent die consequent eisen stelt wordt steevast laag gewaardeerd.
Kortom, uw waarschuwing is geheel terecht. Dat laat de relevantie van medewerkerstevredenheid en vooral: het effect van een bepaald niveau, onverlet.
"Tevreden medewerkers zorgen ervoor dat de kwaliteit van de output van de organisatie goed of hoog is."
Ik ben t met je eens dat deze redenering (achter de verschillende modellen) niet klopt maar niet om de reden dat het "wat al te simpel lijkt" maar gewoon omdat al veel onderzoek is gedaan naar de relatie tussen tevredenheid en prestaties, waaruit blijkt dat tevredenheid niet leidt tot betere prestaties (dat ontevredenheid wel kan leiden tot een hoger verzuim, verloop, etc) maar dat tevredenheid een afgeleide is van prestaties (andersom dus) , welke trouwens weer een afgeleide is van motivatie, etc.
Beter dan naar tevredenheid kan er in het geval van afnemende prestaties gekeken worden naar de motivatie van de medewerkers en hetgeen wat daarop van invloed is. Jammer is dat motivatie lastiger te meten is dan tevredenheid.
vr. gr. Michael
Bij veel audits merkte ik dat tevredenheids onderzoeken werden uitbesteed om aan de eis te voldoen met daardoor ook wazige verbeter mechanismen.
Een scherp voorbeeld vond ik een bedrijf dat hier erg in geloofde, maar als de projectleider van de klant binnen het bedrijf een test kwam bijwonen nam niemand de moeite hier op het goede niveau aandacht aan te besteden. Er was ook geen afspraak elkaar te informeren over deze zeer regelmatig voorkomende bezoeken.
Wel ging men prat op de mooie antwoorden van alleen inkopers. Ik heb weinig waarde gevonden aan deze uitbestedingen naast ongebruikte directe terugkoppelingen.
Heel even moest ik kijken welke datum er bij het artikel stond. Was ik per ongeluk op een archief artikel van Managementsite terecht gekomen? Maar nee, nog eens goed gekeken, en het blijkt echt een nieuw verhaal te zijn.
Dat ik dacht te maken te hebben met een verhaal uit de late jaren 90 is omdat de discussie die je nu oprakelt toen al in de meeste (goede) organisaties is gevoerd (deels om de redenen die jij noemt), en afgesloten. Met als gevolg dat men doorgaans inderdaad minder gericht is op 'tevredenheid', maar juist op motivatie en betrokkenheid. En daarvan is wel op overtuigende wijze vastgesteld dat er een link is met financiele (bedrijfs-) prestaties.
Om die reden zul je in afnemende mate nog 'tevredenheids' onderzoek tegenkomen, en vaker 'betrokkenheids' of gewoon 'personeelsopinie' onderzoeken. Onderzoeken die naast betrokkenheid ook meten hoe de medewerkers aankijken tegen de strategie van de werkgever, het leiderschap, de waarden, normen, etc. M.a.w., een onderzoek dat geheel in het verlengde ligt van wat het bedrijf wil bereiken. 'Tevredenheid' is binnen dergelijke onderzoeken doorgaans één hoofdstuk. Zie bijvoorbeeld de uitgave van PW magazine van deze week voor meer detail.
En dan heb je het over de moeilijkheid van de interpretatie van de resultaten. Daar de ruimte op deze pagina beperkt is wil ik je graag uitnodigen eens te komen praten met een professional op dit gebied? Als je dan nog vindt dat resultaten moeilijk interpreteerbaar zijn hoor ik het graag. En ten slotte je opmerking dat 'tevreden klanten' hetgeen is waar het in elke organisatie daadwerkelijk om draait? Als dat echt zo is, toon mij dan eens een jaarverslag waarin aan de klant(tevredenheid) evenveel ruimte wordt geboden als aan, om maar eens wat te noemen, de bedrijfsresultaten....
Wordt vervolgd?
liggen oneindig veel factoren aan een tevreden gevoel ten grondslag en je zult dus nagenoeg onmogelijk veel aandacht moeten besteden aan de individu. Een dagelijks werkoverleg bijvoorbeeld als basis waar een manager/leidinggevende kan proeven hoe het gaat met de mens, maar waar ook de collega's
kunnen zien hoe het hun "baas" vergaat.
De wisselwerking is van eminent belang. Ik zat van de week bij een vergadering waar de baas erg blij was met hetgeen hij allemaal had bedacht maar waar het personeel steeds verder achterover ging hangen, niet betrokken was. Nadat hierop was geattendeerd herstelde hij zich snel waardoor de mens in de organisatie in nagenoeg een half uur tijd van ontvreden en niet betrokken veranderde in betrokken en tevreden dat men mee mocht denken en beslissen.
vr. gr pieter stok
bedankt voor hetgeen ik mocht lezen van jullie.
Met betrekking tot je op merking over tevreden studenten wil ik graag opmerken dat uitgedaagde studenten, die veel werk moeten verzetten voor hun studiepunten, in mijn ervaring uiterst tevreden zijn. Als je dan samen, docenten en studenten, bij de diplomering ook nog eens trots kunt zijn, dan is dat de belangrijkste oorzaak van tevreden medewerkers. Een gematste student die met een schaamtezesje zijn punten pakt heeft overigens eerder last van ontevredenheid dan dan hij/zijn tevreden is.
De wijze waarop binnen het efqm-model naar tevredenheid van medewerkers wordt gekeken gaat volgens mij voorbij aan die outputgerichte insteek.
Ben benieuwd naar de ervaringen die jullie nog gaan opdoen met het efqm-model.
Mvrgroet, Hans Waltman
PS Leestip over mijn persoonlijke opvattingen over HBO-onderwijs: de "parels" van het HBO op probleemoplossing.nl.
Naar mijn mening niet!
Het zal iemand zijn die zich afvraagt of bepaalde dingen wel zouden moeten gaan als ze moeten gaan, daarbij overigens wel de aandacht bij zijjn 'gewone' werk te hebben .
Het wordt wel een probleem wanneer er niet 'serieus' geluisterd wordt naar de argumenten van desbetreffende werknemer.
Wanneer er duidelijk wordt uitgelegd waarom één plus één, twee is zullen er niet veel medewerkers zijn die zich er niet in kunnen vinden.
Waarom meten?
Wanneer men de eigen organisatie kent, hoeft men niet te meten.
Men weet het antwoordt namelijk al! Ik zou zeggen kijk om je heen!
Leuk stuk overigens!
m.vr.gr. Martin Koppenol
Stel dat ik mijn werk op een bepaalde manier uitvoer en ik hoor van mijn baas en mijn omgeving dat ze er zó tevreden mee zijn en ook ikzelf ben maar wat tevreden met hoe ik mijn werk doe. De kans is in deze situatie erg klein dat ik mijn werkwijze eens kritisch zal bekijken op verbeterpunten. Ik baad immers in een behaaglijke zee van tevredenheid.
Ik zal pas gaan verbeteren als ik mij (al dan niet op aangeven van mijn omgeving) ONtevreden voel. Ik bevind me in een onprettige situatie en voel spanning waar ik vanaf wil. Nu is de kans aanwezig dat ik in actie zal komen om van mijn ontevredenheid af te komen, mijn werkwijze zal veranderen en mijn prestatie zal verbeteren.
Dus: ontevredenheid leidt tot voortdurend presteren!
(natuurlijk op voorwaarde dat iemand zich bij de prestatie betrokken voelt, maar dat is weer een ander thema).
Wat tevreden medewerkers betreft zou ik willen verwijzen naar een uitspraak van De Sitter (Synergetisch produceren;1994) die ik graag als leidraad hanteer:
"...Tevreden mensen zijn niet noodzakelijk productief en productieve mensen zijn lang niet altijd tevreden..."
Volgens De Sitter is het verloren moeite uit te zoeken hoe tevreden de mensen eigenlijk wel zijn met hun werk (p 6)...
Wel heeft het zin je af te vragen hoe het eigenlijk zit met het zich betrokken voelen en betrokken zijn van medewerkers.
Deze conclusie is ruim 10 jaar geleden al opgeschreven. Soms vraag ik me af of het met dit soort vraagstukken niet dezelfde kant opgaat als met de mode: herhalende patronen met telkens een ander strikje die het net even anders maken. Maar zo blijven we lekker bezig.
Ineke
Klanten weten inmiddels echt wel wat ze aan mij hebben. Dat geldt ook voor de binnendienst. Die zijn opgehouden zich steeds met mij te bemoeien. Dat is klaar nu. Ik hou niet van gezeur, doe maar gewoon, toch? Laat mij lekker met rust.
Ja ik ben eigenlijk best wel heel erg tevreden.........
Hoe bedoel je: Krijg je nog steeds salaris uitbetaald?....'