Zijn tevreden medewerkers altijd een aanwinst voor de onderneming?

Columns

In dit artikel wordt gesteld, dat tevredenheid altijd in directe relatie moet staan met de doelstellingen van de onderneming. Ondernemingen produceren ook producten en diensten, die niet in brochures en websites zijn te vinden. Dit zijn producten, die er niet zouden zijn indien de onderneming zèlf er niet zou zijn. Bijvoorbeeld internet gebruik voor privé doeleinden, het achterhouden van informatie, te laat komen op vergaderingen.

Zijn deze medewerkers ontevreden? Lang niet altijd. In de “baas zijn tijd” veel privé bezig zijn levert tevredenheid op. Het achterhouden van informatie kan een prettig gevoel opleveren en daarmee tevredenheid. Te laat komen op vergaderingen levert ook een gevoel van vrijheid op in de zin van “ik beschik over mijn eigen tijd”, wat ook tevredenheid oplevert.<...

Hans Rutteman
Ik werd aanvankelijk aangenaam verrast door de insteek van de induttende tevredenheid. De uitwerking in 4 hypothetische resultaten doet wat mechanisch aan en biedt niets nieuws. Ik had graag wat gelezen over de positieve bijdrage van onvrede.
Jos Steynebrugh
Bart,
dit gaat niet werken! Er ontbreekt een stakeholder aan je model : de klant.

Ik werk zelf liever met de “Bermuda-driehoek”: (in alfa volgorde) klanten, aandeelhouders en medewerkers. Stel je een driehoek voor met op de hoekpunten elk van de stakeholders. De onderneming neemt altijd een positie in BINNEN de grenzen van de driehoek. Maak het plaatje “IST” en “SOLL” en dan heb je de strategische richting.

Dus KTV, ATO en MTO (Klanten Tevredenheids Onderzoek, Aandeelhouders Tevredenheid Onderzoek en Medewerkers Tevredenheids Onderzoek. Samengevat tot KAM.
Met de fijne KAM er door, dus. Jaarlijks of liever continue.

Groet,
Jos Steynebrugh
www.changeenhancement.nl

Meer over Human Resources Management