Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De consequentie is dan ook dat we niet meer over ICT-projecten moeten praten en zeker niet vanuit het perspectief van de ICT-er, Dus het erbij slepen van ICT-ontwikkelaanpakken als Agile en SCRUM helpt ook niet veel.
Wat verder zeker niet helpt is een adviesclub over ICT-projecten gevuld met ICT-ers. De opzet van het BIT zoals oorspronkelijk voorgesteld, is eerder deel van het probleem dan van de oplossing. De kritiek van Beenker is terecht maar ook volledig voorspelbaar. Het is een club die als ICT-specialisten naar projecten kijkt; niet een club die die vanuit opdrachtgeverschap en vanuit nut en noodzaak naar projecten kijkt,
Plaatsing van het BIT onder de CIO, zoals minister Blok heeft gedaan, versterkt dit probleem alleen maar. Het resultaat is dit soort adviezen.
Ik heb eerder op deze site een veel gelezen stuk geschreven met de titel: ICT-projecten komen in de problemen omdat het ICT-projecten zijn.
Als vervolg daarop: Het BIT komt in de problemen en heeft weinig nut omdat zij vinden dat (1) er ICT-projecten zijn waarover (2) vooral ICT-ers verstandige dingen kunnen zeggen.
Een waardevolle analyse, waarvoor dank. Maar wil toch graag een ander geluid laten horen, vooral omdat ik onlangs heb geparticipeerd aan een inhoudelijke sessie over de ins en outs (en vooral de werkwijze qua governance) van het BIT. Want het goede nieuws is absoluut dat het BIT de politiek confronteert met de consequenties haar besluiten. En juist dat is écht winst: daarmee wordt het traditionele patroon waarbij vaak onuitvoerbare opdrachten worden verstrekt doorbroken. Want het BIT confronteert de politiek keihard met de gevolgen van haar eigen keuzes. Wat hiervoor gewoon not done was: het ambtelijke apparaat was zo loyaal om het braaf uit te voeren en als je dan het lef had om daar iets van te zeggen was dat in de regel geen opstekertje voor je carrière. En als je dat maar lang genoeg gaat volhouden dan komt er van zelf wel een leerproces op gang.
Kort & goed: ik ben aanzienlijk minder somber gestemd - hier wordt mijns inziens écht een patroon doorbroken waarbij dat verstikkende watervalmanagement (iedereen die iets bedenkt en het daarna over die bekende stutting kiepert) ook wordt gekild.
Groet Dirk-Jan
In mijn optiek is het ondenkbaar dat een opdrachtnemer een beeld vormt van de gezondheid van een project. Dat is ondenkbaar bij een externe leverancier want daarvan begrijpt iedereen dat er andere, tegengestelde belangen spelen (hoewel de overheid toch vreemd genoeg de regie geeft aan de leverancier: SPEER (Defensie) en de SVB zijn hiervan onthutsende voorbeelden).
Maar dat geldt ook voor interne leveranciers, zoals de CIO. Want dan gaat politiek, macht, status en budget spelen. Daarom is zowel het doel als de positionering van het BIT verkeerd en contraproductief.
ICT-ers hebben, zoals alle specialisten, te veel vertrouwen in hun eigen visie. Zij zien hun eigen bijdrage als doel, niet als middel. Verwijzend naar de vele projecten die om deze reden in de problemen komen en verwijzend naar andere bijdragen van Dirk-Jan op dit platform als pleitbezorger van de CIO's: QED.
Neem hierbij ook in beschouwing de veel gebruikte verdedigingswal van overheids-ICT-ers: het ligt aan anderen, het ligt aan de politiek die iets "over die bekende stutting kiepert" (zie hierboven). De grootste negatieve overheidsklappers op ICT gebied zijn door CIO's bedacht, gestart en uitgevoerd: SPEER, WIA en SVB zijn maar enkele voorbeelden. Daar had de politiek niets mee te maken. Het was het speelgoed van techneuten.
Ook de reactie van Nico (Viergever) snijdt hout.
De waarde van de reactie van Dirk Jan kan ik niet begrijpen. Hij illustreert hoe iemand die in een systeem gevangen zit moeite heeft om vanuit een groter kader naar een probleem te kijken.
Overigens lijkt dit ook het probleem van het BIT management te zijn.
En ondertussen betalen we deze grappenmakerij allemaal met zijn allen.
Het echte vraagstuk is daarom: hoe doorbreken we dit?
My 2 cents for today