Succesvolle ondernemingen: op weg naar de snelle winstmachine?

Cover stories

Inleiding

Met de gestage afname van de beurskoersen is de belangstelling voor "shareholders value" niet afgenomen. Gepaard aan deze belangstelling is vooral vanuit de Angelsaksiche wereld een duidelijke toename van druk op bedrijven om succes te laten zien. Niet alleen ter beurze genoteerde ondernemingen, maar in hun kielzog een breed front van alle mogelijke middelgrote en kleinere ondernemingen, die graag het voorbeeld van de grotere willen volgen. Inmiddels is het bijna twintig jaar geleden d...

Waijers
Geachte mevrouw van den Bunt,

Een heel aardige blik in de keuken van diverse bedrijfsvoeringen. De ondertoon doet me wel wat mineur aan en paralel aan de Nederlandse politiek zie ik de achteruitkijkspiegelvisie: zo moet het niet.
De waardige bedrijfsvoering heeft meer nodig dan winstbejag, daar ben ik mee eens, wat niet wordt genoemd zijn de vele sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheden welke een bedrijfsvoering heeft behoudens het immense winstbejag.
Met alleen de motivatie winst te maken gaat een investeerder naar de beurs, geen bedrijf oprichten.
In een bedrijf zijn vele factoren belangrijk, waaronder de bedrijfcultuur, en het personeelsbestand, hierom zie je bedrijven die slechts enkele jaren omzet weten te genereren door een commercieel succesje neer te zetten na enkele jaren stuk lopen door een te kort aan visie. Ook managers die te veel worden afgerekend op hun marge lopen stuk omdat er te weinig aandacht geschonken wordt en te weinig geventileerd kan worden met betrekking tot progressie impulsen.
De paralel met de politiek is wederom te leggen door het te makkelijk behalen succes en de eenvoudig te beinvloeden afnemer.
Wat wederom wel de succesfactor is wil ik graag een open dialoog met u over starten.

VRGR

Anette Waijers

David Hulsenboom
Veel bedrijven worden aangestuurd door rationele korte termijn business drivers zoals kwartaalwinst, groter marktaandeel enz. Deze drivers veroorzaken stress bij zowel management alsook de operationele werknemers, het resultaat hiervan is het lichamelijk aanmaken van adrenaline, oftewel: adhoc vluchten of vechten.
Tijdens dit proces reduceert het creatief denken en zal men meer en meer verkeerde beslissingen nemen die een averechtse werking hebben op het bovengenoemd doel. Het doel van een bedrijf zou te allen tijde winst moeten zijn. Nu is het een feit dat, om bestaansrecht te verkrijgen op de markt je producten zowel kwalitatief goed en nodig moeten zijn. Maar men vergeet tijdens het vechten enof vluchten een cruciaal item: de mens. De mens is het doel en winst is het resultaat hiervan!
Om nu de titel van dit verhaal een vervolg te geven is het van belang de mens niet met een kunstje te benaderen maar vanuit een succesformule die al jaren bestaat. Het succes van een bedrijf/ persoon is gelijk aan de kerncompetentie van een bedrijf/persoon . Elke beslissing, hoe rationeel ook, heeft een emotioneel draagvlak deze wordt beinvloed door de attitude van het bedrijf/ het persoon, het empathische vermogen en zijn/haar motivatie: Nothing sells like succes!

Meer over Strategie