Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een heel aardige blik in de keuken van diverse bedrijfsvoeringen. De ondertoon doet me wel wat mineur aan en paralel aan de Nederlandse politiek zie ik de achteruitkijkspiegelvisie: zo moet het niet.
De waardige bedrijfsvoering heeft meer nodig dan winstbejag, daar ben ik mee eens, wat niet wordt genoemd zijn de vele sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheden welke een bedrijfsvoering heeft behoudens het immense winstbejag.
Met alleen de motivatie winst te maken gaat een investeerder naar de beurs, geen bedrijf oprichten.
In een bedrijf zijn vele factoren belangrijk, waaronder de bedrijfcultuur, en het personeelsbestand, hierom zie je bedrijven die slechts enkele jaren omzet weten te genereren door een commercieel succesje neer te zetten na enkele jaren stuk lopen door een te kort aan visie. Ook managers die te veel worden afgerekend op hun marge lopen stuk omdat er te weinig aandacht geschonken wordt en te weinig geventileerd kan worden met betrekking tot progressie impulsen.
De paralel met de politiek is wederom te leggen door het te makkelijk behalen succes en de eenvoudig te beinvloeden afnemer.
Wat wederom wel de succesfactor is wil ik graag een open dialoog met u over starten.
VRGR
Anette Waijers
Tijdens dit proces reduceert het creatief denken en zal men meer en meer verkeerde beslissingen nemen die een averechtse werking hebben op het bovengenoemd doel. Het doel van een bedrijf zou te allen tijde winst moeten zijn. Nu is het een feit dat, om bestaansrecht te verkrijgen op de markt je producten zowel kwalitatief goed en nodig moeten zijn. Maar men vergeet tijdens het vechten enof vluchten een cruciaal item: de mens. De mens is het doel en winst is het resultaat hiervan!
Om nu de titel van dit verhaal een vervolg te geven is het van belang de mens niet met een kunstje te benaderen maar vanuit een succesformule die al jaren bestaat. Het succes van een bedrijf/ persoon is gelijk aan de kerncompetentie van een bedrijf/persoon . Elke beslissing, hoe rationeel ook, heeft een emotioneel draagvlak deze wordt beinvloed door de attitude van het bedrijf/ het persoon, het empathische vermogen en zijn/haar motivatie: Nothing sells like succes!