Met enige regelmaat zijn er in de vakpers huilverhalen te lezen over de werking van een Shared Service Organisatie (SSO). Als je die verhalen zou moeten geloven, dan is de implementatie van een SSO wel het allerlaatste dat je als verstandig mens moet doen. Een aaneenschakeling van genante situatie volgen dan als voorbeeld waarin de bureaucratie welig tiert en de behoeftes van de afnemer zeer zeker niet vervuld worden. En heel begrijpelijk overigens, veelal is er in die situaties ook sprake van cruciale ontwerpfouten. Het vraagstuk is namelijk niet als managementissue gepositioneerd, nee het is gewoon als probleem van de afdeling bedrijfsvoering neergezet. De collega’s van de primaire processen zijn steeds weggekomen met hun traditionele opmerking ‘dat zij niet lastig gevallen w...
Succesvolle invoering van een Shared Service Organisatie

Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Ook de nieuwe ruilverhouding zoals De Bruijn die omschrijft is essentieel: standaardisering om daarmee te komen tot verbetering van de diensten en uiteindelijk ook tot kosten verlaging. Maar dan wel in die volgorde. Of standaardisering automatisch ook altijd downgrading moet betekenen vraag ik mij af. Ik heb genoeg transfers gedaan waarbij de SSO uiteindelijk veel meer leverde dan de traditionele organisatie ooit voor elkaar had gekregen. Wel is waar dat ook dit een ontwikkelingsproces is en dat je in eerste instantie uitgaat van eenvoudige processen.