Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De organisatie van feedback op alle niveaus en op verschillende momenten, is een sleutel tot succesvol veranderen.
---
Ook hier zien we weer dat de Evolutionaire (Evo) aanpak eindelijk wordt erkend: Feedback als input voor leerprocessen. We weten alles nu eenmaal niet zomaar vanzelf. Door "Rapid and Frequent Feedback" leren en verbeteren we snel. Daarom zijn de Evo methoden (zie www.malotaux.nl/nrm/pdf/MxEvo.pdf) zo succesvol: men krijgt eindelijk de kans om te slagen.
---citaat onder Feedback:
Goede prestaties moeten erkend, gewaardeerd en beloond worden.
---
Dit is in de praktijk evenwel nog het probleem: Management komt wel klagen als het weer eens niet gelukt is. Wanneer we Evo introduceren, worden wel snel succesvolle resultaten gerealiseerd, maar dan zien we Management niet verschijnen. Men mag best laten zien dat het op prijs wordt gesteld dat de mensen goed werk hebben geleverd. Dat is meer waard dan een hoog salaris.
---citaat onder Stelling:
Succesvol veranderen is een kwestie van goed organiseren. Veranderingen in bedrijven vragen om topmanagement, niet om quick fixes of managementgoeroes.
---
Inderdaad is de begeleiding (en ook waardering!) van Topmanagement dus nodig. Zij zijn uiteindelijk verantwoordlijk voor wat er goed en fout gaat - zie Deming. Staat Topmanagement er voor open, en begrijpt men hoe en vooral waarom het werkt, dan leveren de Evo methoden echter wel zeer snel resultaat dat blijvend is. Veranderen is ook weer niet zo moeilijk, als je maar weet hoe het moet.
Een Nederlandse publicatie, waarin een congruente wijze van organiseren van (veranderen en) ontwikkelen beschreven is, is een boek van Adriaan Bekman: "De organisatie als Gemeenschap". (ISBN 90-232-3687-4 uitgever Van Gorcum).
De zienswijze en aanpak van Bekman onderschrijft niet alleen het verhaal en de voorbeelden van Ten Have, maar biedt de geinteresseerde tegelijk een beeld, hoe je dat dan kunt doen of hoe je als adviseur je klant ondersteuning kunt bieden met een programmatische aanpak.
Als een manager niet gecommitteerd is dan kan zij/hij, voor mij, een keuze maken uit 2 mogelijkheden: - de (organisatie)verandering niet doorzetten (en, dus, blijven zitten), - zelf terugtreden en (dus) de (organisatie)verandering aan een ander overlaten.
Onder het kopje 'Richting' geeft u het belang van communicatie al aan. Voor mij is Commitment gelijkwaardig aan Communicatie.
Commitment (of het ontbreken daarvan!) wordt door stakeholders intuitief gevoeld, en je kunt niet niet-communiceren.
Was het uws inziens beter om vanuit de directie constant richting te geven aan het proces?
De strekking van P. Senge was, dat juist door het loslaten van de directie van het proces hoe een nieuwe Ford te ontwerpen (in een multidisciplinair team), een succesvol model in minimum tijd en kosten is gemaakt. Tijdens het proces wist de directie niet of en zo ja wanneer de ontwikkeling tot resultaat zou leiden.
Is uw pleidooi, om een dergelijk ´ongeleid´ proces niet te doen?
Of geldt in deze situatie ook dat er andere manieren zijn van succesvol veranderen?
1, De kosten die gemoeid zijn met het meetbaar maken van de doelstellingen op lange termijn.
2, Het veranderen van het management gedrag op de lagere niveaus, dit gaat dan ten koste ervaring en de inzet van betreffende mensen.
Aan deze problematiek wordt in mijn ogen voorbij gegaan in dit artikel.
Compliment met je artikel en boek. Interessant om te lezen hoe een aantal grote organisatie succes in veranderen heeft weten te realiseren juist door een systematische en planmatige aanpak te volgen. Goed dat ook in Nederland dit soort empirisch onderzoek wordt uitgevoerd!
Hoe verhoudt deze boodschap zich overigens tot die van het (in mijn ogen voortreffelijke) artikel <a href="http://managementconsult.profpages.nl/man_bib/art/zuijderhoudt01.html">De logica van chaos in veranderingsprocessen</a>
(waar jij co-auteur van bent)? In dit artikel betoog jij (met de andere auteurs) onder andere:
<i>Het wordt tijd dat managers en organisatieadviseurs leren het ´beheersdogma´ los te laten en de noodzaak van ´chaos´ en bijbehorende veranderingsdynamiek te accepteren.</i>
Ook ken je in dit artikel als ik het goed begrijp een minder grote en specifieke rol toe aan het topmanagement. In plaats daarvan beschrijf je hoe zelfordening als vanzelf leidt tot een nieuwe orde.
Ik ben nieuwsgierig naar je toelichting. Hoe verhouden deze twee boodschappen zich tot elkaar?
met vriendelijke groet,
Coert Visser
www.m-cc.nl