Elke organisatie worstelt in meerdere of mindere mate met veranderingstrajecten. Nog al te vaak wordt de invoering van een nieuw systeem nauwelijks als een veranderingstraject beleefd. Technisch is het allemaal dik in orde, maar wat het effect op de organisatie is blijft nog te vaak buiten het blikveld van de projectorganisatie. Dit probleem kan ondervangen worden door de bedrijfsprocessen als uitgangspunt te nemen in de aanpak van een veranderingstraject, en te werken met heldere doelstellingen, in een open en reële communicatie. Een voorbeeld is Systematische Proces Implementatie
Implementeren is maken en leren
Een korte definitie van implementeren zou kunnen zijn: "maken en leren". Immers, de kwaliteit van het veranderingstraject is afhankelijk van de kwaliteit van het (nieuwe) ontwerp...
Implementatie is naar mijn idee een onderdeel van je gehele strategische koers. In feite een continu proces. Implementatie mag geen doel op zich vormen.
Implementatie is in mijn optiek het afleren van oude gewoonten en handel- en denkwijzen en openstaan om opnieuw te leren. Een creatief/ innovatieve mindset dient gecreerd en gestimuleerd te worden in een organisatie, maar dit is geen recept te verkrijgen bij een dokter. Men dient dit in te slijpen, te verankeren in de cultuur. Dus het resultaatgerichte moet soms maar eens wijken voor het proces gerichte.
Met aandacht heb ik uw bijdrage gelezen, daar deze relatief korte doch duidelijke uiteenzetting bijdraagt aan mijn afstudeerproject.
Mijn opdracht houdt namelijk in: assisteren en inzichten inbrengen bij de implementatie van een nieuw software systeem bij een installatiebedrijf.
Jammer is wel dat er geen jaartal van publicatie bijstaat ivm een volledige bronvermelding.
Martijn Geurds
Mijn excuses voor de opmerking dat er geen jaar van uitgifte vermeld stond; die staat op de inleidende webpagina.
Martijn Geurds.
Met interesse heb ik uw artikel gelezen.
Ik wil dit artikel gebruiken als bron voor een opdracht voor school.
Kunt u mij aangeven welke bronnen u gebruikt heeft voor het in
kaart brengen van de succesfactoren?
Daarnaast heeft u dit artikel in 1999 geschreven, kunt u aangeven in hoeverre uw bevindingen nog actueel zijn in het hedendaagse verandermanagement?
Ik hoop snel van u te horen.
Pepijn Levink
Ik zou graag dezelfde vragen beantwoordt krijgen als Pepijn Levink.
Ik wil uw artikel ook graag als onderbouwing gebruiken voor een schoolopdracht.
Vriendelijke groeten,
R. Schoemaker