Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Weer een inspirerend verhaal. Bedankt. Ik ben het ook eens met je uitspraak over de balans en geef daar mijn eigen kleur aan. Gisteren was ik aanwezig bij een werkcolleges van Professor Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit aan Nyenrode Business Universiteit.
Enige tijd geleden zei een van de toehoorders "Principes geven inspiratie, regels frustratie"
Dat was voor mij reden om de volgende stelling te poneren:
“In het DOEN kijken we naar en focussen we op de verkeerde P’s: de P van Project, Proces, Programma, Prince2, Protocol, Product en Power. In het ZIJN kijken we naar de goede P’s: de P van PLANET, PEOPLE & PROFIT". . Daar moeten we balans in vinden. Persoonlijk vind ik, dat de laatste 3 P’s de basis moeten zijn voor onze manier van denken en handelen.”
Note: De P van People vervang ik de laatste tijd meer en meer door die van PERSONEN.
Ik heb het vaak over je visie om de klant centraal te stellen. Dat WERKT!
Uiteraard sta je ook bij mijn inspiratiebronnen. Wel in goed gezelschap overigens:
(Ladies first): Pauline van der Meer Mohr, Claudia Geene, Inge Nuijten, Erna Baars.
“Verder heb ik me laten inspireren door de inleiders van de Focus Conferences colleges, leergang Authentiek Leiderschap – waaronder- Johan Bontje, Wessel Ganzevoort, Daniel Ofman, Bas Blekkingh, Karel Noordzij en Leen Zevenbergen en Professor Paul de Blot.
Ik ben van mening, dat we in een proces zitten, waarvan de essentie is:
VAN HET HOOFD NAAR HET HART
VAN DENKEN NAAR VOELEN
VAN CONTROLE NAAR VERTROUWEN
VAN POWERMANAGEMENT NAAR SERVANT-LEADERSHIP EN - last but not least-
VAN MANAGEMENT NAAR (NIEUW) LEIDERSCHAP
Als managers namelijk op een andere manier gaan kijken naar leiderschap en hun gedrag en houding aanpassen is dat beter voor de betreffende managers, hun partners en/of gezinnen
en uiteindelijk ook voor hun klanten en leveranciers
Deze verandering is bezig en onomkeerbaar. Helaas zijn te veel managers nog bezig met de waan van de dag. Managers die deze ontwikkeling niet (willen) zien komen in de problemen. Ze verliezen namelijk de "War on talent" en daardoor uiteindelijk hun positie en/of baan.