Sturen op professionaliteit geeft vertrouwen

Columns

Vertrouwen is in. Om vertrouwen te krijgen en te borgen, is het goed serieus te kijken naar de manieren waarop we medewerkers aansturen en ontwikkelen. In deze column wordt beschreven hoe je vertrouwen borgt.Door de professionele resultaten van de vakman én zijn eindresultaten centraal te stellen, ontstaat een basis voor duurzaam vertrouwen.

Afscheid van standaardisatie?

In de meeste organisaties vinden we structuren die het werken op basis van vertrouwen in de weg staan. De meest in het oog springende zijn de procesbeheersing, het functiehuis en het competentiemanagement. Alle drie structuren die als uitgangspunt hebben dat normeren de uitkomst van onze arbeid voorspelbaar maakt. De manier waarop mensen zich gedragen, is deels afhankelijk van de manier waarop we ze aansturen. Als dat niet...

Leon Dohmen
Dag Wilco,

Het venijn zit hem volgens mij in het volgende stukje tekst van je artikel:

"...Iedere rol omvat een breed gedragen, door de professionals gedefinieerde, werkwijze; een professionele standaard die leidt tot goede kwalitatieve en kwantitatieve resultaten..."

In de private sector zijn de nodige organisaties al langer bezig met een rolgebaseerde benadering. Om tot een collectief resultaat - dat is immers het doel van een organisatie - te komen heb je meerdere rollen nodig. Bij een complex samenspel van technologie, organisatie en personen zie je dan al snel dat er geen compromis komt voor een collectieve professionele standaard. Een collectieve professionele standaard is echter onmisbaar om tot een gezamenlijk resultaat te komen...

Ik maak even een uitstapje: Veel auteurs die schrijven over vertrouwen, gedrag, samenwerken en (professionele) ontwikkeling vallen terug op voorbeelden uit de sport en refereren aan een voetbal of hockeyteam dat tot uitmuntende prestaties is gekomen (of pakken een te simpel, geisoleerd praktijkvoorbeeld). De vergelijking met een hockeyteam of voetbalteam is volgens mij niet juist. Ik zie professionals in een organisatie veel meer als individuele 'atleten'. Zo heb je een wielrenner, schaatser, tennisser, hardloper, schaker, dammer, .... . Elke 'atleet' acteert binnen zijn eigen, individuele complex van technologie, organisatie en personen.

Nu weer even terug naar je artikel: Een collectieve professionele standaard komt er niet met alleen vertrouwen en dat heeft niet te maken met het gebrek aan vertrouwen in iemand of teveel control willen. De verschillen (complex van technologie, organisatie en personen) tussen professionals zijn daarvoor (veel) te groot. Dat is 'simpelweg' besturingsproblematiek...
Peter van Riel
Een dikke pluim voor uw artikel!!
Wat mij betreft moeten helemaal van al dat regeltjes geneuzel af!

Werknemers kunnen namelijk thuis haast alles!
Want thuis hebben ze een hypotheek van ruim 250.000 euro!
Runnen ze een gezin
Nemen ze zelfstandig moeilijke beslissingen.

Maar worden op hun werk worden ze daarentegen vaak… als een halve imbeciel aangestuurd!

Denk eens na hoe je het zelf zou vinden… als je als een kind word behandeld?

Als je daar bovenop aan je werknemers regelmatig vraagt
“hoe zij zelf denken hun dagelijkse werkzaamheden beter te kunnen verrichten?”
vergroot je hun betrokkenheid enorm!

Dát levert zonder regeltjes betere prestaties en een blijvende mentaliteitsverbetering op!

Peter van RieI
Teamthinking

Meer over Slimmer werken