Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Een buitengewoon goed stuk werk. Met name de aandacht die je schenkt aan de verantwoordelijkheid van het hoofd van de keten en de bilaterale monopoly situatie die kan ontstaan, vind ik sterk omschreven.
Een met ASML vergelijkbaar bedrijf, indertijd aan de overkant van de weg in Veldhoven, is recentelijk failliet verklaard: Toolex International. Ook een bedrijf dat op basis van een grote keten structuur haar producten in de markt zette. Als consultant heb ik daar aan de lijve ondervonden wat jij hebt beschreven in je artikel. Een aanvulling is wellicht de toeleverancier die ook aan de concurrenten levert. Dit blijft een toeleverancier, en wordt nimmer een partner. De machines die Toolex indertijd bouwde hadden een aantal essentiele onderdelen die door toeleveranciers werden geleverd die ook aan de concurrenten leverden. Dat blijft in de keten een achilleshiel, omdat juist de essentiele onderdelen van een procedee vaak beslissend zijn voor differentierende prestaties t.o.v. de concurrent. Je hebt dan de keuze bij deze nyche spelers te blijven of zelf kostenintensief een verbeterd product te ontwikkelen en produceren, waarbij je omzetmomentum lager zal liggen dan bij de toeleverancier de de kosten relatief hoger. Een uitdaging erbij dus.
Resumerend; goed stuk, vakkundig beschreven. Compliment.
In uw artikel verwoord u wat wij nog niet allemaal onder woorden hebben gebracht. Wij zouden op prijs stellen over dit onderwerp van gedachten te wisselen.
Wij zij een groep bedrijven die samenwerken, het BViT innovatienetwerk. Ik werk voor de organisatie die in het leven is geroepen om die samenwerking te bevorderen en faciliteren. Tevens dienen wij zorg te dragen voor het aandragen van nieuwe samenwerkingspartners, wij richten ons daarbij op starters en doorstarters.
Onze uitgangspositie is duidelijk anders dan het voorbeeld ASML maar de conclusies die u trekt komen erg overeen met onze dagelijkse praktijk.
Wij hebben behoefte aan een coach bij het verder ontwikkelen van het bevorderen en faciliteren van samenwerken, wellicht dat wij hiervoor een beroep op u kunnen doen?
Ik zie met spanning uw reactie te gemoed,
Met vriendelijke groet,
Ing. Pim de Bokx BSc.
managing partner BViT Holding b.v. Delft
innovatieve ondernemers; samen slimmer
www.bvit.net
Goed artikel dat prettig beschreven is vanuit een hele mooie case! Ik vind de fasen van ontwikkeling in iedere situatie van klant-leverancier voor (mogelijke) leveranciers interessant om actief op te sturen. Ik vraag me af of de klant, in dit geval ASML, hier ook nadrukkelijk op stuurt, danwel open over communiceert met (al) haar (mogelijke) leveranciers. Ik kan me goed voorstellen dat in het pallet van partners en leveranciers voor ASML zich het volledige spectrum van 'traditionele klant-leverancier' relatie t/m vergaand partnership zich voordoet. Indien bewust en gericht kan dit sterk bijdragen aan het resultaat van de onderneming.
Ook dank voor je praktische vraagstellingen in de boxen.