Strategische samenwerkingsverbanden in organisatienetwerken

Cover stories

Een mooi idee! En hoe nu verder?

Na gesprekken met uw belangrijkste leveranciers was het enthousiasme niet te stuiten. Logisch, want iedereen zal van uw gouden idee profiteren: innovatie door uitbesteding. De technologie die buiten uw kerncompetenties valt, besteedt u uit aan uw belangrijkste leveranciers. Vervolgens investeren zij samen met u in innovatie. Elk bedrijf verbetert zich in zijn eigen specialisatie en gezamenlijk zult u met innovatieve producten de concurrentie verslaan. De uitvoering valt echter tege...

Arend Ardon
De bijdrage van Bob van Wijngaarden vind ik opvallen door de wijze waarop de lezer tegemoet wordt gekomen. Veel aandacht gaat uit naar de vertaling van de inhoud van het artikel naar de praktijk van de lezer. Vind dit een krachtige bijdrage!
Allert Goossens
Beste Bob,

Een buitengewoon goed stuk werk. Met name de aandacht die je schenkt aan de verantwoordelijkheid van het hoofd van de keten en de bilaterale monopoly situatie die kan ontstaan, vind ik sterk omschreven.

Een met ASML vergelijkbaar bedrijf, indertijd aan de overkant van de weg in Veldhoven, is recentelijk failliet verklaard: Toolex International. Ook een bedrijf dat op basis van een grote keten structuur haar producten in de markt zette. Als consultant heb ik daar aan de lijve ondervonden wat jij hebt beschreven in je artikel. Een aanvulling is wellicht de toeleverancier die ook aan de concurrenten levert. Dit blijft een toeleverancier, en wordt nimmer een partner. De machines die Toolex indertijd bouwde hadden een aantal essentiele onderdelen die door toeleveranciers werden geleverd die ook aan de concurrenten leverden. Dat blijft in de keten een achilleshiel, omdat juist de essentiele onderdelen van een procedee vaak beslissend zijn voor differentierende prestaties t.o.v. de concurrent. Je hebt dan de keuze bij deze nyche spelers te blijven of zelf kostenintensief een verbeterd product te ontwikkelen en produceren, waarbij je omzetmomentum lager zal liggen dan bij de toeleverancier de de kosten relatief hoger. Een uitdaging erbij dus.

Resumerend; goed stuk, vakkundig beschreven. Compliment.
Fred Engel
Goed stukje, simpele waarheden. Wellicht een detail dat aandacht verdient: een bijkomende moeilijkheidsfactor voor de contactpersoon als cultuurdrager bij groei is dat de cultuur zelf bij groei wijzigt. Groei betekent vaak wijziging / aanpassing van processen, wijziging van werkdruk waardoor personen anders gaan functioneren / andere managementstijl en grotere organisaties waarbij nieuw bloed op welk niveau dan ook een bijdrage levert aan een 'vernieuwde' cultuur.
Rinus Feddes
Evenwichtige schets. Het belang van een zekere autonomie van de betrokken partijen door evenwicht in netwerk wordt terecht benadrukt.
Pim de Bokx
Ik zou u graag uitnodigen voor een voordracht.

In uw artikel verwoord u wat wij nog niet allemaal onder woorden hebben gebracht. Wij zouden op prijs stellen over dit onderwerp van gedachten te wisselen.

Wij zij een groep bedrijven die samenwerken, het BViT innovatienetwerk. Ik werk voor de organisatie die in het leven is geroepen om die samenwerking te bevorderen en faciliteren. Tevens dienen wij zorg te dragen voor het aandragen van nieuwe samenwerkingspartners, wij richten ons daarbij op starters en doorstarters.

Onze uitgangspositie is duidelijk anders dan het voorbeeld ASML maar de conclusies die u trekt komen erg overeen met onze dagelijkse praktijk.

Wij hebben behoefte aan een coach bij het verder ontwikkelen van het bevorderen en faciliteren van samenwerken, wellicht dat wij hiervoor een beroep op u kunnen doen?

Ik zie met spanning uw reactie te gemoed,

Met vriendelijke groet,

Ing. Pim de Bokx BSc.
managing partner BViT Holding b.v. Delft
innovatieve ondernemers; samen slimmer
www.bvit.net
Michael Pullens
Beste Bob,

Goed artikel dat prettig beschreven is vanuit een hele mooie case! Ik vind de fasen van ontwikkeling in iedere situatie van klant-leverancier voor (mogelijke) leveranciers interessant om actief op te sturen. Ik vraag me af of de klant, in dit geval ASML, hier ook nadrukkelijk op stuurt, danwel open over communiceert met (al) haar (mogelijke) leveranciers. Ik kan me goed voorstellen dat in het pallet van partners en leveranciers voor ASML zich het volledige spectrum van 'traditionele klant-leverancier' relatie t/m vergaand partnership zich voordoet. Indien bewust en gericht kan dit sterk bijdragen aan het resultaat van de onderneming.

Ook dank voor je praktische vraagstellingen in de boxen.

Meer over Netwerkorganisatie