Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
"Toyota sluit alliantie met Microsoft"
Amsterdam Microsoft en Toyota hebben plannen om auto's van Toyota wereldwijd te voorzien van een internetverbinding. Dat meldt persbureau Reuters. Het softwarebedrijf en de automaker willen $ 12 mln investeren in Toyota Media Service, het onderdeel dat digitale diensten moet gaan verzorgen voor Toyota-rijders. Het gaat dan bijvoorbeeld om navigatie en multimedia. (fd)
Microsoft werkt al nauw samen met Nokia en die heeft NAVTEQ voor 4,2 euro miljard in 2007 gekocht. TomTom kocht 1,8 miljard euro de Tele Alas kaarten. De personal car computer, voice operated, komt eraan. De kaarten worden geschud en de joker zou wel eens Apple kunnen zijn.
Will automotive entertainment systems be Apple’s (NASDAQ:AAPL) next big market? According to a new report from ABI Research, almost half of all “in-vehicle infotainment” systems will include Apple’s “iOS in the Car” by 2018. Although carmakers have traditionally made their own in-vehicle infotainment systems, consumers are increasingly demanding the ability to integrate their smartphones with a car’s multimedia system.
However, the rapidly evolving smartphone market presents a challenge for carmakers that want their systems to remain compatible with the latest mobile devices. “Car OEMs face the difficult challenges of not only how best to integrate smartphones into their vehicles, but also how to ensure that the integration strategy remains viable throughout the life of the vehicle and multiple generations of smartphones,” noted ABI Research analyst Gareth Owen.
Apple’s iOS in the Car is the Cupertino-based company’s answer to this growing market niche. Apple’s smartphone integration technology was first introduced at the Worldwide Developers Conference this summer and included as part of iOS 7. As explained by Apple, “If your vehicle is equipped with iOS in the Car, you can connect your iPhone 5 or later and interact with it using the car’s built-in display and controls or Siri Eyes Free.
Dankzij de spraakbesturing, die met een knop op het stuur of dashboard kan worden bediend, kunnen automobilisten bijvoorbeeld bellen, muziek afspelen of navigeren met hun iPhone zonder te worden afgeleid. Ferrari, Mercedes-Benz en Volvo laten deze week op de autoshow van Genève de eerste wagens zien die met het systeem zijn uitgerust. Ook fabrikanten als BMW, Ford, Hyundai, Kia, Nissan, Peugeot, Suzuki en Toyota willen met CarPlay aan de slag, aldus Apple.
Sinds de opkomst van de smartphone heeft TomTom de omzet uit navigatiekastjes, nog altijd de belangrijkste bron van inkomsten, flink zien dalen. Het verdient wel aan de verkoop van software die op mobieltjes als de iPhone wordt gebruikt om te navigeren. Ook levert het inbouwnavigatiesystemen aan verscheidene automerken.