STOP!

Wel eens van ‘stopkracht’ gehoord?
Het klinkt tegenstrijdig: kracht heeft immers met beweging te maken, stoppen lijkt het einde van de beweging. Dat is het ook. In de reclamewereld bedoelen we met stopkracht: in hoeverre zijn de verschillende herkenningspunten van de winkel in staat om een consument tot stoppen te bewegen.
Het is dus weer zo’n reclameterm!

2000 boodschappen per dag!
Toch is het zeer nuttig eens stil te staan bij stopkracht als je iets wil vertellen of iets verkopen. Stopkracht zorgt dat je aandacht krijgt en dat is in deze tijd van informatie-overload hard nodig. Wist je dat er gemiddeld zo’n 2000 boodschappen dagelijks aan je voorbij glijden?!!! Spotjes, advertenties, tijdschriften, draagtasjes, en ga zo maar door... Wat is blijven hangen? Welke kun je nog voor je zien? S...



jeroen
Prima stuk dit, leuk om eens bij stil te stil waar reclame nu eigenlijk uit bestaat. Door er woorden aan te geven denk je er beter over na. Ik kijk nu even anders tegen de reclamebloks na het journaal aan!
jeroen
Prima stuk dit, leuk om eens bij stil te stil waar reclame nu eigenlijk uit bestaat. Door er woorden aan te geven denk je er beter over na. Ik kijk nu even anders tegen de reclamebloks na het journaal aan!
Koen Alkema
Een goed gebruik van stopkracht vergt een hoge mate van geraffineerdheid bij de gebruiker ervan. Het kan al snel omslaan en een tegenovergesteld effect bewerkstelligen. Bij het maken van creatieve uitingen is het daarom raadzaam om niet alleen het reclamebureau te laten werken (creatief) maar ook een communicatiebureau of communicatiedeskundige. Zij kijken vaak goed naar de doelstellingen van de organsiatie en stellen telkens de vraag: gaat dit wel werken?
Mist op de juiste wijze ingezet kan stopkracht verrassende resultaten opleveren en dat met soms beperkte budgetten.
Robert Hoogland
Goh, wat een prettig te lezen artikel en zeker interessant. En zoals de vorige reactie al schreef: je gaat nu iets anders naar reclames kijken.