Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Aangezien ProRail (al jaren) geen budget heeft, zal zij moeten kiezen hoe groot de kans is dat dergelijke weersomstandigheden optreden.
Dan gaat de formule "Risico = Kans x Blootstelling x Gevolg" een rol spelen. Zolang de kosten van (te nemen) maatregelen hoger zijn dan de kans dat het risico optreedt is het niet rendabel hierin te investeren.
Lijkt me een nobrainer.
Nog niet zo lang geleden hadden we ook met extreme weersomstandigheden te maken, die een grote impact op het trein vervoer hebben gehad. Zowel tijdens de winter van 2009 en 2012 raakte het treinvervoer dagenlang ontregeld. Met duizenden gestrande reizigers. Nog geen tien jaar jaar later is het weer raak. Zo klein is die kans dus niet dat we op korte termijn weer met een dergelijk scenario te maken krijgen.
Sinds afgelopen zondag vielen er maar liefst 15.000 treinen van de NS uit! Heb jij enig idee wat voor een ongelooflijk grote impact dit kan hebben? Wat te denken van de student die niet op tijd kan komen voor een belangrijk tentamen? Of de sollicitant die vanwege de malaise op het spoor zijn 'droombaan' aan zijn neus voorbij ziet gaan. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bovendien werden de laatste dagen vrijwel alleen sprinters ingezet, waardoor reizigers op sommige trajecten als haringen in een ton vervoerd werden.
Nee, dan ben je veel beter af in België. Gewoon door een eenmalige investering. Hierdoor kunnen de komende decennia miljoenen reizigers gebruik maken van veilige en betrouwbare spoorwegen!