Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Daarbij: via welke kanalen wil je vacatures naar buiten brengen? Het Albert Schweitzer Ziekenhuis post vacatures op hun eigen website waar duidelijk op vermeld staat dat 'alleen interne medewerkers' mogen solliciteren (?). Post dan niets, of in het beste geval in je eigen gebouw(en). In toenemende mate ervaar ik ook dat UWV vacatures aanbied die simpelweg niet bestaan.
@Jeroen je slaat precies de spijker op zijn kop met:
''In deze markt krijg je meer dan je wilt maar met een goede functieomschrijving en vacaturetekst kun je al een groot gedeelte van de reacties uitsluiten".
Daar wringt nou net de schoen, heel veel kandidaten solliciteren op een, veelal niets zeggende, functieomschrijving en ook nog eens bij een 'onbekende' organisatie.
Met alle respect en uit al die reacties moet dan een jr.recruiter chocolade van maken.....
@Walter
De ervaring van jouw partner is goed voor een nieuwe aflevering van Bananensplit, inderdaad hilarisch.....
Deze wil ik jullie niet onthouden:
Situatie:
Kandidaat solliciteert op de eerste dag van publicatie d.mv. een gemotiveerde email en een bijgevoegd CV (wat klinkt als een Zwitsers uurwerk) als Account manager beveiligingen bij een bekend (beginnende met de letter B) beveiligingsbedrijf in Rotterdam.
Na 4 dagen krijgt hij oa. het volgende via een brief! te horen:
Wij bedanken u voor uw open sollicitatie, maar hebben helaas geen passende functie bij ons bedrijf.
De rest van de lariekoek zal ik jullie maar besparen.......
Maar er is ook een heel groot aantal die inderdaad redelijk onbeschoft zijn.
Soms kan ik het niet laten om dan hier op te reageren.
Laatst nog op een functie gesolliciteerd vanuit LinkedIn. In eerste instantie dacht ik, dat lijk wel mijn CV. De persoon telefonisch benadert. Met elkaar gesproken en vervolgens het antwoord ik zal je terugbellen. Niets gehoord, ik heb zelf nog teruggebeld en dan krijg je inderdaad een standaard mailtje terug van een administratief medewerker. Als je dan het profiel bekijkt van deze persoon en je kijk naar de functie en je spreekt met deze persoon dan denkt die heeft er helemaal geen verstand van waar het over gaat. Wat me dan het meest irriteert is het feit dat deze persoon net 4 jaar komt kijken en vervolgens op LinkedIn 500+ contacten heeft ? Ik weet het niet hoor maar het zegt al iets over de persoonlijke benadering. Ze vergeten dat je zelf ook klant bent . Als ze je kunnen plaatsen (preferred supplier ) dan vangen ze een vette Fee waarvan ik regelmatig denkt dat staat niet in verhouding wat je ervoor doet. En vaak maar eenmalig.
Verder is het me ook opgevallen dat er partijen zijn die mensen doorzetten die misschien niet de beste papieren hebben maar waar ze wel het meeste aan kunnen verdienen.
Daar heb je zeker een punt, absoluut! Maar alle voetbalsupporters zijn ook zeker geen hooligans, maar en dat blijkt ook uit alle berichtgevingen en de reacties (> 300!) die aan alle kanten binnenkomen dat ook hier zaken voor verbetering vatbaar zijn. Sterker, sommige (recruiters) zouden met onmiddelijk ingang hun functie moeten neerleggen. Zo slecht is het regelmatig én ik zeg met nadruk 'regelmatig' gesteld aan de voorkant van het HR proces.Dus ik en velen met mij, scheren zeker niet iedereen over een kam.
De behoefte om een website waarbij je de ervaringen op het gebied van sollicitaties van andere kan delen en je dus vooraf redelijk kan inschatten met wat voor bedrijf je te maken kan krijgen and last but not least hier mee wel ‘in zee’ zou willen gaan wordt met de dag groter.
Kennelijk wordt een dergelijke site zelfs als een lucratieve investering of als een ideaal gezien. Inmiddels hebben zich een paar (kleine) investeerders en kandidaten aangegeven om met hun hulp een dergelijke site van de grond te krijgen.
Tot zover!
Ps. Zoover had in twee jaar tijd twee miljoen beoordelingen op de teller staan
Afgelopen 2 weken hadden we een stelling van de week waarop ook veel ergernissen rondom solliciteren naar voren kwamen.
Standaard afwijzing 23%
Niets horen 23%
Niet de echte reden wordt gegeven. Algemene afwijzings-gronden 9%
Lange reactietermijn 8%
Dezelfde dag/snel/ voor sluitingstermijn een afwijzing 6%
Discriminatie op sexe, leeftijd, afkomst 6%
Dat er geen navraag gedaan kan worden 6%
Arrogant, hautain en onbeschoft gedrag bij navraag 5%
Fouten in afwijzing, foute naam, foute functie e.d 5%
Diversen 8%
sollicitatielab.nl
"Beste Astrid; sorry dat het proces zo lang geduurd heeft maar helaas moet ik je mededelen dat we niet verder in gaan op jouw sollicitatie.
Mvgr,
X van bedrijf Y.
(via mail)
Uit de onderwerpregel van de mail bleek dat ze m'n CV van Nat. vacaturebank hebben geplukt. Prima dat dat gebeurt, maar als de recruiter vervolgens in goed onderling overleg met zichzelf besluit dat ik toch niet pas in het profiel, laat mij er dan verder buiten....
Overigens zou ik nooit in de desbetreffende sector willen werken (Telecom) maar op een of andere manier raakte ik toch enigszins geïrriteerd....
De 'Zoover' voor de recruitmentmarkt is sinds augustus van 2013 live! En luistert naar de naam allyou®. We bieden de werkgever een integrale oplossing voor het werven en selecteren van kandidaten waarbij aan veel van de bezwaren van kandidaten tegemoet wordt gekomen en de externe recruiters beoordeeld worden álá Iens en Zoover.
Neem eens een kijkje op www.allyou.nl of naar ons interview op www.flexnieuws.nl en wil je er meer over weten laat het ons weten.
Groet,
Gerard van den Top