Soft skills en communicatietraining in 2018: 5 voorspellingen

Columns

Ook in 2017 werden er weer grote stappen gezet op het gebied van kunstmatige intelligentie. The internet of things, zelfrijdende vrachtwagens en meer van zulks, veranderen de toekomst van banen en benadrukken het belang van communicatieve vaardigheden. Een ‘leven lang leren’ geldt ook voor soft skills. Op basis van deze en meer observaties doe ik vijf voorspellingen voor communicatietraining in 2018.

Communicatieve vaardigheden golden lang als minder belangrijk en niet ontwikkelbaar. Maar beroepen veranderen en parallel aan maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen begon in de loop van de vorige eeuw het belang van soft skills aan een enorme opmars. Communiceren werd onderdeel van steeds meer banen en met effectief communiceren gingen mensen het verschil maken, waardoor ook groe...

Iris Dorreboom
Helemaal eens dat soft skills steeds belangrijker zijn. Ben benieuwd naar jullie experimenten met het beoordelen van mensen door software - als ouderwets mens klinkt mij dat toch tamelijk mechanisch in de oren, en juist tegengesteld aan wat voor mij bij soft skills van belang is: de menselijke interactie en empathie.
Jan-Hendrik Vervelde
Hi Iris,

De uitdaging is om soft skills zoals empathie zo specifiek mogelijk te maken. Dan gaat het om de woorden die gezegd worden, maar ook de intonatie en de gezichtsuitdrukking. Die laatste dingen kan software steeds beter onderscheiden. Op dit moment worden deelnemers bij onze klanten nog beoordeeld door onze psycholoog-coaches, maar naarmate de technologie wordt gefinetuned zou dit binnen enkele jaren zeker een mogelijkheid moeten zijn.
Soft skills
Velen denken dat de term <a href="https://www.planet-talent.com/soft-skills" rel="nofollow">soft skills</a> gelijk staat aan communicatieve vaardigheden zoals helder communiceren en goed kunnen luisteren. Maar het is zoveel meer dan dat. Ook vlot samenwerken in team, het werk kunnen plannen en organiseren, je tijd goed beheren, collega's voor je ideeën winnen en niet panikeren bij een conflict behoren tot de 'soft' vaardigheden.

Meer over Sociale vaardigheden