Veel veranderingsprocessen mislukken doordat er te weinig aandacht is aan het subpublieke discours. Sociale media kunnen een rol vervullen in het verbinden van het publieke en subpublieke discours. Het verandervak is toe aan verbetering en wij zien sociale media daarin een sleutelrol vervullen.
De noodzaak tot veranderen als organisatie betwisten we niet, maar we zien wel veel organisatieveranderingstrajecten die niet succesvol zijn. Homan noemt in zijn boek Organisatiedynamica (2005) dat 70% van de verandertrajecten niet de gewenste opbrengst heeft. De cultuur van interactie die je kunt creëren met sociale media, heeft krachtige kenmerken die ondersteunend zijn aan veranderings-processen. Denk aan het communiceren over afdelings- en organisatiegrenzen heen en over zaken waar mensen gepass...
Sociale media en verandermanagement
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Het begint volgens mij bij het besef dat social media onderdeel is van onze normale communicatie en niet per definitie tijdsverspilling. Dat betekent ook dat het een vast onderdeel van de bedrijfscommunicatie hoort te zijn. Voor alle medewerkers op alle lagen. Wanneer social media ingebed is in de organisatie is de stap naar het inzetten voor verandertrajecten een stuk eenvoudiger en meer geaccepteerd. Kortom alle managers nu aan de social media. Wachten tot de digital natives op managementposities zitten duurt te lang
Om een volwaardige relatie mogelijk te kunnen maken, zal er een transformatie naar een zogenaamde Social- of Open Business moeten plaatsvinden. Deze is aangepast en ingericht aan het sociale digitale landschap om efficiëntie, innovatie en resultaten mogelijk te maken die voortkomen uit social media strategieën.
Het toepassen van social media is van kortstondig karakter en ineffectief als niet eerst de organisatie mee verandert. Het op één lijn brengen van interne rollen, workflow, beleid en stakeholders met de bedrijfsdoelstellingen in de nieuwe -open- omgeving. Transformatie en innovatie vinden zowel intern als extern plaats.
Groet,
Gianluigi Cuccureddu
90:10 Group
Terecht wordt er door de auteurs gewezen dat (digitale) nieuwsbrieven niet afdoende meer zijn, aangezien dit eenrichtingsverkeer is. Hoe voorkom je dat het inzetten van social media niet hetzelfde leven krijgt als (digitale) nieuwsbrieven? De praktijk leert dat nieuwsbrieven nauwelijk tot niet gelezen worden en dus nauwelijks functioneel zijn. Ook de inzet van social media kan dit overkomen. In het begin zullen medewerkers nog vol enthousiasme zich hierop storten (vanwege de nieuwigheid?), maar het oude primaire patroon ligt als valkuil op de loer.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie!
Jullie blogpost heeft ons geïnspireerd om de oefening eens zelf te maken en te zien hoe change management nu precies kan gestimuleerd kan worden door sociale media.
Hier is alvast de link:
http://www.medemerkers.be/content/sociale-media-als-hulpmiddel-voor-verander-trajecten
Oprechte groeten,
Luc