Bedrijven missen de boot met social media

Columns

Na het klappen van de ‘huizenbubble’ en de ‘beurzenbubble’, is het wachten nu op het imploderen van de ‘social media bubble’. Bedrijven zetten grof geld in op sociale media zonder te weten wat ze doen. Maar: je wilt tenslotte de boot niet missen! Onlangs is er een interessant onderzoek m.b.t. marketing verschenen van Alterian. Het opperhoofd, David Eldrigde, geeft daarbij aan dat er een groeiend besef komt dat luisteren de focus moet zijn van sociale media marketingstrategies. En over dat luisteren wil ik het nu nèt hebben...

Eerst even de praktijk van bedrijven die aan sociale media doen zoals ik het als klant ervaar: eenzijdige communicatie en duur betaalde advertenties waar niemand op zit te wachten. Stel je zit op LinkedIn of Facebook, dan zit je niet te wachten op de zoveelste ‘stand...

Christianne
Ja ik denk dat dat ook gauw genoeg gaat gebeuren. Sterker nog het gebeurt al! De politiek maakt er ook al volop gebruik van, hoe vaak je wel niet hoort wat er getwitterd wordt onderling!
Maar op facebook gebeurt het ook al wel. Neem bijvoorbeeld Pathé, die dropt ook berichtjes en probeert het facebook volk enthousiast te maken voor prijsvragen en films en reageert ook op vragen van facebookers.
Daniel Mestebeld
Bedankt Christianne. Zeker in de politiek kan het een tijdrovende, maar wellicht waardevolle strategie zijn. Goede aanvulling (het voorbeeld van Pathé kende ik nog niet).
William Vananderoye
Mag ik toch even een kanttekening plaatsen bij het gebruik van social media door bijv. politici? Het twitteren is inderdaad erg populair geworden bij onze heren en dames beleidsmensen. Maar of het voor de goegemeente nu echt zo interessant is om te vernemen dat minister A deze morgen in de file heeft gestaan of dat Kamerlid B namiddag helemaal zelf de kinderen van school is gaan halen? Want zover gaat het dus in Vlaanderen en, neem ik aan, bij uitbreiding België.
Een van de voorbije hoogtepunten dit jaar was een foto die (intussen ontslagnemend, maar dat zijn ze al maanden) federaal minister Van Quickenborne begin dit jaar op Twitter gooide: een opname van een van zijn blote voeten genomen tijdens een (blijkbaar doodsaaie) ministerraad. Als ministers-in-functie zich met zulke onnozele, zelfs infantiele acties in de gunst willen werken van het kiesvee, dan heeft hij hier toch even de bal mis geslagen. Een hoogtepunt? Eerder een dieptepunt!
Maar het twitteren blijft gewoon doorgaan. Het is nu zelfs zo dat onze (ook serieuze) kranten die (doorgaans absoluut banale) berichtjes van politici afdrukken in hun edities. Waarschijnlijk voor die asociale sukkelaars die zich nog niet in het mijnenveld van de digital social media hebben gewaagd.
En wat moeten we denken van de Facebook-haatgroep die bij ons assisenadvocaat Jef Vermassen (n.a.v. de geruchtmakende parachutemoord) als publieke doodsvijand nr. 1 afschildert? Tot en met bedreigingen toe? Of hoe leuk is het om als verkeersagent na het geven van een volkomen terechte verkeersboete plotseling via Facebook geconfronteerd te worden met bedreigingen door de overtreder in kwestie? Intussen heeft een rechter op grond van die bedreiging die persoon tot 1 jaar effectief veroordeeld. Want de held in kwestie had blijkbaar niet begrepen dat zijn Facebook-actie door zowat de halve wereld gelezen en opgevolgd kan worden.
Social media, allemaal goed en wel, maar het lijkt me dat er van overheidswege enige terughoudendheid mag verwacht worden inzake het gebruik en vooral het misbruik ervan. Ook al om gebruikers tegen hun eigen impulsiviteit en onwetendheid te beschermen. Een jurist gespecialiseerd in internetrecht verwoordde het correct: mensen beschouwen het internet en zijn afgeleiden meer en meer als een cafétoog. Maar ze beseffen niet dat het café zo groot als de wereld is geworden. En dat elke actie op dat net getraceerd kan worden tot aan de bron. Hoog tijd om wat te reguleren, wat mij betreft.
Erik Janssen
Tweezijdige communicatie: met 1 druk op de knop zien wat de belevenis van je doelgroep is over jouw organisatie en dienstverlening en daar oprecht, authentiek en consistent op reageren.

Dat is mogelijk met de huidige techniek en zeer waardevol om KNOW LIKE en TRUST op te bouwen met je doelgroep.

Ik heb daar een fantastische en Unieke Tool voor gevonden dat zou T-Mobile veel leed hebben bespaard. Toch maar eens bellen of misschien naar Vodafone want die zijn ook niet zo best in het nieuws bij Radar.

Meer over Reputatie management