Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Maar op facebook gebeurt het ook al wel. Neem bijvoorbeeld Pathé, die dropt ook berichtjes en probeert het facebook volk enthousiast te maken voor prijsvragen en films en reageert ook op vragen van facebookers.
Een van de voorbije hoogtepunten dit jaar was een foto die (intussen ontslagnemend, maar dat zijn ze al maanden) federaal minister Van Quickenborne begin dit jaar op Twitter gooide: een opname van een van zijn blote voeten genomen tijdens een (blijkbaar doodsaaie) ministerraad. Als ministers-in-functie zich met zulke onnozele, zelfs infantiele acties in de gunst willen werken van het kiesvee, dan heeft hij hier toch even de bal mis geslagen. Een hoogtepunt? Eerder een dieptepunt!
Maar het twitteren blijft gewoon doorgaan. Het is nu zelfs zo dat onze (ook serieuze) kranten die (doorgaans absoluut banale) berichtjes van politici afdrukken in hun edities. Waarschijnlijk voor die asociale sukkelaars die zich nog niet in het mijnenveld van de digital social media hebben gewaagd.
En wat moeten we denken van de Facebook-haatgroep die bij ons assisenadvocaat Jef Vermassen (n.a.v. de geruchtmakende parachutemoord) als publieke doodsvijand nr. 1 afschildert? Tot en met bedreigingen toe? Of hoe leuk is het om als verkeersagent na het geven van een volkomen terechte verkeersboete plotseling via Facebook geconfronteerd te worden met bedreigingen door de overtreder in kwestie? Intussen heeft een rechter op grond van die bedreiging die persoon tot 1 jaar effectief veroordeeld. Want de held in kwestie had blijkbaar niet begrepen dat zijn Facebook-actie door zowat de halve wereld gelezen en opgevolgd kan worden.
Social media, allemaal goed en wel, maar het lijkt me dat er van overheidswege enige terughoudendheid mag verwacht worden inzake het gebruik en vooral het misbruik ervan. Ook al om gebruikers tegen hun eigen impulsiviteit en onwetendheid te beschermen. Een jurist gespecialiseerd in internetrecht verwoordde het correct: mensen beschouwen het internet en zijn afgeleiden meer en meer als een cafétoog. Maar ze beseffen niet dat het café zo groot als de wereld is geworden. En dat elke actie op dat net getraceerd kan worden tot aan de bron. Hoog tijd om wat te reguleren, wat mij betreft.
Dat is mogelijk met de huidige techniek en zeer waardevol om KNOW LIKE en TRUST op te bouwen met je doelgroep.
Ik heb daar een fantastische en Unieke Tool voor gevonden dat zou T-Mobile veel leed hebben bespaard. Toch maar eens bellen of misschien naar Vodafone want die zijn ook niet zo best in het nieuws bij Radar.