Social Media Protocol

Columns

Wat waren het mooie verhalen tijdens de familieverjaardagen. Zitten in de kring en ongebreideld vertellen over het werk, niet zonder trots maar ook met ongezouten kritiek op de baas. Nu plaatsen we die verhalen online.

In verhaalvorm in blogs of via oneliners op Twitter, LinkedIn of Facebook. Waar eventuele imagoschade voor het bedrijf vroeger beperkt bleef tot het feestje van oom Cor en een lichte vorm van negatieve mond op mond verspreiding, tegenwoordig wordt er een miljoenenpubliek aangeboord door de werknemer, die daarmee een zekere macht heeft verworven.

Dat maakt bedrijven nerveus. Blijkbaar is er angst dat de troepen negatief naar buiten zullen treden. Daarom willen organisaties graag bepalen wat de medewerker in de buitenwereld zegt over het bedrijf, ze doen aan imagomanagement.

<...
Teun van Aken
Mooie column Gerard. Voorschriften, gedragsregels en codes hebben nog nooit bijgedragen tot fatsoen of ethisch besef, maar enkel tot regelgestuurd gedrag.
Sterker nog: gedragsregels leiden daar juist van af, omdat het effect is dat mensen gaan denken dat als iets niet verboden is, het automatisch is toegestaan. En dat is weer aanleiding tot nieuwe of aangescherpte gedragsregels. De roep om gedragsregels is net zo onnadenkend als de roep om meer toezicht: ook dat leidt niet tot het ontwikkelen van ethisch besef.
Teun van Aken
Nog een nabrander Gerard. Bij het verzenden van mijn reactie zag ik dat ik me had moeten houden aan de Code of conduct van deze website. Alsof ik dat uit mezelf niet zou doen.
Gerard Jans
Dank je Teun, mooi omschreven, zo is het ook! Die Code of Conduct dingen verbaas ik mezelf ook altijd over

Meer over Interne communicatie en samenwerking