Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De "case" roept bij mij de drie samenhangende vragen op die ik steeds stel als ik met een soortgelijke bedrijfscultuur te maken krijg:
(1) Hoe communiceer je met elkaar over een cultuur die zich kenmerkt door een gebrek aan open communicatie?
(2) Wie hoort de vonk te zijn tot verandering van die cultuur? En
(3) Welk soort vonk heb je nodig om iedereen aan te steken?
Ik heb hierover met veel mensen van gedachten gewisseld en ben ook onderdeel (geweest en nog) van hiermee verbonden verandertrajecten. Met hulp van allerlei ervaringsdeskundigen heb ik langzamerhand mijn eigen antwoorden op deze drie vragen geformuleerd. Ik deel ze graag. Maar het voelt nog steeds als een enorme open deur.
Misschien willen liever eerst anderen reageren omdat zij vooral een dilemma in het vraagstuk zien.
Leerpunt is je bent er zelf bij hoe je input uit je omgeving in gewicht uitdrukt. Zoek de balans.
Om een rat te vangen gebruik een fuik
eens je de rat hebt, hou de rat en vergeet de fuik
Om een konijn te vangen, gebruik een strik
Eens je het konijn hebt, vergeet de strik
Om een gedachte over te brengen, gebruik woorden
Eens je de gedachte hebt, vergeet de woorden.
Chuang-Tzù