Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dank voor dit waardevolle artikel. Alleen de laatste ben ik het niet mee eens.
Je kunt de vindbaarheid van je site verhogen door te kijken waar je doelgroep naar zoekt. Daarin is zeker een onderscheid te maken tussen geoorloofde en ongeoorloofde technieken. Dit geef je zelf al aan in je artikel wat wel en niet mag volgens Google. Zoals het verstoppen van keywords met achtergrondkleur duidelijk 'Blackhat' is.
Maar verder een waardevol artikel.
Vriendelijke groeten,
Bart
Ter aanvulling zou je nog kunnen schrijven over onderwerpen die zeker niet vergeten mogen worden. Bijvoorbeeld locatie en techniek (code).
Echter bestaan meta tags uit verschilende delen, namelijk title tag, description tag en de bovengenoemde keyword tag.
De keyword tag (waar je dus alle - voor die pagina relevante - losse keywords in plaatst) wordt al jaren niet meer gebruikt door Google.
De meta title en description blijven echter zéér belangrijke rankingfactoren. Je moet alleen niet aan 'keyword stuffing' doen bij deze tags. Dan beboet Google je inderdaad.
Schrijf daarom goedlopende zinnen voor zowel title als description waarin je 1 á 2 keywords verwerkt. Vergeet ook niet dat deze tags als 'advertentie' tekstje gelden om bezoeker op jouw webpagina te krijgen vanuit de zoekresultaten. Vul ze dus altijd zelf in, anders kiest Google een snippet (die niet altijd even gunstig is)!
Inderdaad, ik heb het over meta- keyword tags.... Uit gewoonte kort ik dit vaak af als "metatag". Bedankt voor de aanvulling!
Vriendelijke groet,
Paul.
Dank je!
Ik ben het met je eens dat er veel zaken zijn onder "blackhat" seo vallen. Daarom hou ik hier ook een kort betoog om van de term "whitehat" af te stappen.... Puur omdat er vrijwel niks is wat 100% mag, dit maakt de term verwarrend. Sommige klanten vragen bijvoorbeeld om whitehat-linkbuilding, wat vrijwel niet mogelijk is. (mits je zorgt voor supergoede artikelen zodat andere sites vrijwillig naar je linken).
De term "blackhat" mag wat mij betreft gewoon behouden blijven.
Groeten,
Paul.
https://www.dtg.nl/kennis/kennisartikelen/websites/seo-wat-is-het-en-hoe-zet-ik-het-slim-in-als-ondernemer.aspx
Ik zou zeggen dat vorig jaar de waarde van social voor SEO nog niet geheel bewezen was. Maar nu lees je op alle expert-sites dat ze elkaar versterken, dat vooral social de seo versterkt. Niet enorm veel, maar wel genoeg om van waarde te zijn. Het is dus slim om je seo specialist meteen community management skills te leren en hem een mooie LinkedIn of Facebook pagina aan te laten maken.
Doe er je voordeel mee..
http://seorate.nl