Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Anarchie op de weg, maar paradoxaal genoeg werkt het. Of is het een perfect zelfregulerend systeem? Ik moest weer aan Cairo denken toen we op een zonnige dag naar het strand in Zandvoort reden. De laatste 15 kilometers vergden een uur. En niet omdat het nu zo druk was. Maar vooral door de vele rode stoplichten, verkeersdrempels, 30 km zones en die agent met lasergun achter die boom. De vraag is of al die strenge verkeersregels en –regelaars niet juist de oorzaak zijn van al het oponthoud in Nederland.
De Cairo paradox biedt interessante perspectieve. Meer laissez-faire en minder regels? Leidt dat tot een betere benutting van onze mobiliteitsnetwerken? En dan de verkeersregels vasthouden om te voorkomen dat het recht-van-de-sterkste-Hummer de norm op de weg wordt. Beetje eng? Misschien wel. Maar het is net als vroeger toen je het ook leuk vond om met losse handen te fietsen…
Gewoon durven!
Ander voorbeeld: in India volgen automobilisten ook niet altijd netjes de verkeersregels. De gevolgen zijn hier beter zichtbaar dan in Cairo, omdat in sommige delen van India verkeersdoden niet altijd worden verwijderd. De rottende lijken staren je grimmig aan vanaf de kant van de weg.
Lang leve de anarchie. Graag in een ander land.
Ondertussen vertellen we elkaar een verhaal over "de dagelijkse ellende van de file", "het fileleed", "de strijd tegen congestie", "Nederland komt stil te staan", "de economie loopt vast".
Niet de feiten zijn belangrijk, maar de interpretatie. Als we elkaar aanpraten dat we een probleem hebben, dan gaan we dat geloven, en dan zijn de investeringen van Verkeer & Waterstaat weer voor een paar jaar veilig gesteld.
Als we genuanceerder kijken, dan kunnen we zien dat we het in internationaal opzicht eigenlijk heel goed doen. En dan is de aanleg van extra wegcapaciteit in het licht van het klimaatprobleem misschien wel erg stom.
Laten we anders durven denken!
Wat valt op? Momenteel (26 augustus) zijn de schoolvakanties in twee regio's al lang voorbij en in de derde bijna. Toch zijn de files nog lang niet terug op het normale niveau van enige honderden kilometers per spits. Ook niet in de regio's waar de vakanties al twee weken voorbij zijn. Hoeveel lager dan normaal zou de wegbelasting momenteel zijn? Mijn schatting: max 5-10% minder verkeer. Dat is dus het "target". Hoe kunnen we 5-10% van de spitsrijders motiveren om zich op een ander moment van de dag te verplaatsen? Kansen genoeg!!
Denk na over je verplaatsing. De afstemming tussen "willen", "moeten" en "kunnen" moet(!) beter in balans. Mensen wonen ver van hun werk en moeten er toch heen. Daar is wat aan te doen (thuiswerken) maar niet veel. Maar als oma op bezoek gaat bij haar kleinkind kan dat vast wel iets later dan half negen 's ochtends. Vergis u niet: er staan heel wat oma's en opa's in de file. We moeten oma stimuleren om na te denken over een ander vertrektijdstip. Echter: hetzelfde geldt voor het vrachtverkeer, in zijn omvang en tempo niet sowieso al niet echt bevorderlijk voor de doorstroming. Zakelijk, OK, maar slim?? De piek bij de gate van ECT-Maasvlakte ligt rond 8 uur 's ochtends. Eén op de vier vrachtauto's in de Randstad rijdt met tuinbouwproducten. Rozen uit Kenia komen eerst fysiek naar Aalsmeer ook als de eindbestemming Californië is. Om met Bennie Jolink te spreken: "Kan dat nou niet anders"?
Het gaat erom dat we mensen en bedrijven motiveren om goed na te denken over hun "verplaatsingsbehoefte" en hen vervolgens met behoud van keuzevrijheid te sturen in een richting die optimaal is voor een betere doorstroming. Schaarse capaciteit mag duurder zijn.
Voor betere reis-beslissingen is een betere informatievoorziening nodig. Het internet biedt daartoe tot dusver ongekende mogelijkheden.
Hiervan een voorbeeld: één van onze landelijke retailers heeft een thuis-bezorgservice. Iedereen wilde zijn spullen graag op vrijdagavond in huis hebben. Allemaal tegelijk ging niet, de vrijdagavond werd dus de bottleneck, met overbelaste bezorgers en veel ontevreden klanten als gevolg. Goede raad is duur, hoe komen we tot spreiding van de werkbelasting en kunnen we toch onze klanten bedienen wanneer zij dat willen? Nu kun je op de website van deze retailer zelf aangeven wanneer je de spullen wilt hebben. Door de bezorg"slots" op vrijdagavond duur te maken en die op maandagmiddag een stuk goedkoper lukt dat bijna vanzelf. Een aantal klanten "wil" dan best op maandag middag bezorgd worden. Net als in het verkeer: 10 -20% is genoeg. Extra voordeel: de planning is een stuk simpeler geworden want dat doet de klant nu zelf. Dat scheelt weer een ingewikkeld ICT systeem.
Dit zijn m.i de ingredienten van een oplossing:
(1) Bewust kiezen of en wanneer je je wilt verplaatsen; meer bewustwording is nodig en ook faciliteiten - stimuleer thuiswerken of werken in het wijkkantoor
(2) Perfecte informatie over doorstroming en reistijden, gericht op degene die overweegt zich te verplaatsen (decision support); file-info via de radio is waardeloos, een ritueel; nooit actueel, nooit volledig, nooit "voor mij"
(3) Slot beprijzing op de bottlenecks; dat lijkt inderdaad op rekening rijden maar dan graag gericht op de bottlenecks en zonder de "big brother" trekken die het nu dreigt te krijgen
Volgens mij is dit te doen....