Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Vraagje: “Is jouw autodealer ook verantwoordelijk voor het vullen van je benzinetank?”
Waar de CIO wel degelijk op kan worden aangesproken (in willekeurige volgorde):
• aanleveren van data ouder dan (noem eens wat) voor update door verkoop
• advies over 2500 x MS Office op de werkplek installeren of centrale installatie procedure
• advies over applicaties en mate van werkelijk gebruik
• afstemming van de functionaliteit van IT op de bedrijfsprocessen
• afstemming van interne en externe "klanten" zoals leveranciers
• bestanden verrijken met externe informatie
• boven op de ontwikkeling van S.P.A.M. zitten
• centrale bewaking van het gebruik van applicaties
• dat synchronisatie met de thuis- of flexplek goed werkt
• dubbele mailings (bijvoorbeeld als je “tig” bankrekeningen hebt)
• een website die ook door prospects gevonden wordt (keywords en plaats op hitlist)
• grand & revoke per (noem maar een criterium) goed werkt
• idem omzet en aantal medewerkers
• integriteit bij koppeling van bestanden
• keuze van een goed OLAP-tool (dat dan ook onderhouden wordt)
• klanten en prospects labelen met een branchecode van (bijvoorbeeld) KvK of Elsevier / Reach
• leveren van dumps van bestanden voor datamining / analyse
• opschonen van bestanden ouder dan "roept u maar"
• postcode gebieden met bepaalde kenmerken
• toegang tot het “warme gedeelte” van de website voor afnemers (bijv. distributeurs)
• purge / merge bij koppeling van bestanden
• laten draaien van ad-hoc queries (oei-oei-oei)
• realiseren van een peilsnelle uptime bij crash
• SAP (of een andere corporate dbase) "bereikbaar" is voor dumps / queries middels bijvoorbeeld Access of Excel
• tijdige en betrouwbare backups
• vertaling van format X naar format Y
• verwerking van de klachten / opmerkingen / tips hierover
• verwerking van gegevens (niet 20 x hetzelfde vragen aan je klant / relatie / prospect)
• zorgen dat afgesproken deep links BLIJVEN werken, ook na verandering
• zorgen dat bepaalde functiegroepen (marketing bijv) kunnen Internetten
• zorgen dat de helpdesk bereikbaar is
• zorgen dat de helpdesk-undigen weten waar ze voor ziten
• zorgen dat drie x klik een 1:1 puntlanding is op de website
• zorgen dat mensen weten wat te doen bij geheugen fragmentatie
• zorgen dat Outlook en electr. zakagenda's kunnen synchroniseren
• zorgen voor een goede produktkataloguskatalogus
• zorgen voor een goede responsetijd binnen het systeem
• zorgen voor een goede unifier (bijvoorbeeld personeelsnummer, kenteken etc)
• zorgen voor eenduidige definitie van velden (bijvoorbeeld achternaam)
• zorgen voor goede ICT training van het personeel
• zorgen voor remote acces bij elke werkplek
• zorgen voor waterdichte invoer maskers bij velden (ivm verontreiniging)
Nou, ik stop maar, want er BLIJVEN dingen opborrelen die ik dagelijks en bij willekeurige bedrijven kan constateren. Voor de dingen die jij opnoemt (bijv vullen van de database, planning van acties, ) hebben wij een zéér goed betaald vent rondlopen. Marketing Manager staat er op zijn visitekaartje. Kijk even in het zojuist door jouw afdeling geactualiseerde (elk weekend svp) telefoonboekje als je em niet persoonlijk kent.
Ennu . . . als je tijd over hebt, dan graag een parametrische selector op die produktkatalogus in de website. Als dat allemaal gebeurd is gaan we samen een flinke borrel drinken en een lekkere hap eten. Ik trakteer!.
Groet,
Jos Steynebrugh, Marketing & Innovatie Consulent
Change Enhancement, Zoetermeer