Schat, doe mij eens een klantprofieltje

Ik kijk naar de drie enquêtes die voor me op de keukentafel liggen, vandaag afgeleverd door onze postbode. Een autofabrikant, een verzekeraar, en een energiebedrijf zijn verschrikkelijk blij met mij, maar willen hun service naar hun klanten nog meer verbeteren. Daarom vragen ze allemaal, en ook allemaal voor de eerste keer, om in 20 minuten een vragenformulier in te vullen. Ik zit te twijfelen om ze allemaal weg te gooien, of dat ik dit weekend voldoende tijd heb om er toch een in te vullen. Daarvoor check ik mijn Outlook agenda en zie in mijn ooghoek dat ik nieuwe mail heb. Ik scroll naar mijn inbox en constateer tot mijn spijt, dat het kinderdagverblijf van mijn zoontje en een Internet winkel ook graag willen weten wat ik van hun service vindt….Gelukkig heeft mijn partner altijd wel goed...

Jos Steynebrugh
Michiel,
Vraagje: “Is jouw autodealer ook verantwoordelijk voor het vullen van je benzinetank?”

Waar de CIO wel degelijk op kan worden aangesproken (in willekeurige volgorde):
• aanleveren van data ouder dan (noem eens wat) voor update door verkoop
• advies over 2500 x MS Office op de werkplek installeren of centrale installatie procedure
• advies over applicaties en mate van werkelijk gebruik
• afstemming van de functionaliteit van IT op de bedrijfsprocessen
• afstemming van interne en externe "klanten" zoals leveranciers
• bestanden verrijken met externe informatie
• boven op de ontwikkeling van S.P.A.M. zitten
• centrale bewaking van het gebruik van applicaties
• dat synchronisatie met de thuis- of flexplek goed werkt
• dubbele mailings (bijvoorbeeld als je “tig” bankrekeningen hebt)
• een website die ook door prospects gevonden wordt (keywords en plaats op hitlist)
• grand & revoke per (noem maar een criterium) goed werkt
• idem omzet en aantal medewerkers
• integriteit bij koppeling van bestanden
• keuze van een goed OLAP-tool (dat dan ook onderhouden wordt)
• klanten en prospects labelen met een branchecode van (bijvoorbeeld) KvK of Elsevier / Reach
• leveren van dumps van bestanden voor datamining / analyse
• opschonen van bestanden ouder dan "roept u maar"
• postcode gebieden met bepaalde kenmerken
• toegang tot het “warme gedeelte” van de website voor afnemers (bijv. distributeurs)
• purge / merge bij koppeling van bestanden
• laten draaien van ad-hoc queries (oei-oei-oei)
• realiseren van een peilsnelle uptime bij crash
• SAP (of een andere corporate dbase) "bereikbaar" is voor dumps / queries middels bijvoorbeeld Access of Excel
• tijdige en betrouwbare backups
• vertaling van format X naar format Y
• verwerking van de klachten / opmerkingen / tips hierover
• verwerking van gegevens (niet 20 x hetzelfde vragen aan je klant / relatie / prospect)
• zorgen dat afgesproken deep links BLIJVEN werken, ook na verandering
• zorgen dat bepaalde functiegroepen (marketing bijv) kunnen Internetten
• zorgen dat de helpdesk bereikbaar is
• zorgen dat de helpdesk-undigen weten waar ze voor ziten
• zorgen dat drie x klik een 1:1 puntlanding is op de website
• zorgen dat mensen weten wat te doen bij geheugen fragmentatie
• zorgen dat Outlook en electr. zakagenda's kunnen synchroniseren
• zorgen voor een goede produktkataloguskatalogus
• zorgen voor een goede responsetijd binnen het systeem
• zorgen voor een goede unifier (bijvoorbeeld personeelsnummer, kenteken etc)
• zorgen voor eenduidige definitie van velden (bijvoorbeeld achternaam)
• zorgen voor goede ICT training van het personeel
• zorgen voor remote acces bij elke werkplek
• zorgen voor waterdichte invoer maskers bij velden (ivm verontreiniging)

Nou, ik stop maar, want er BLIJVEN dingen opborrelen die ik dagelijks en bij willekeurige bedrijven kan constateren. Voor de dingen die jij opnoemt (bijv vullen van de database, planning van acties, ) hebben wij een zéér goed betaald vent rondlopen. Marketing Manager staat er op zijn visitekaartje. Kijk even in het zojuist door jouw afdeling geactualiseerde (elk weekend svp) telefoonboekje als je em niet persoonlijk kent.

Ennu . . . als je tijd over hebt, dan graag een parametrische selector op die produktkatalogus in de website. Als dat allemaal gebeurd is gaan we samen een flinke borrel drinken en een lekkere hap eten. Ik trakteer!.

Groet,
Jos Steynebrugh, Marketing & Innovatie Consulent
Change Enhancement, Zoetermeer
Arie Stuijt
Ik was een "stille klant". Zoeen waarvan je verder nooit wat hoort. Toen ik vorig jaar stopte heb ik de account manager van ABN AMRO voor 't eerst, en dus voor 't laatst gesproken. Na 26 jaar. Ik bedoel maar: DE bank heeft nooit iets voor mij willen betekenen. Maar dat geldt precies zo voor alle adressen waar ik inkocht, of transacties had lopen hoor. Lui volk? Marketing en verkoopmensen! 't Is al gauw goed voor ze als er niet meteen enthousiast op een gelikt praatje wordt ingegaan door een kleine zelfstandige, die net thuis komt en toch, moe en al, de telefoon pakt.
bert vermaas
zou het makkelijk zijn als de verantwoordelijke manager(s) eens geconfronteerd zouden worden met de slechte service in de privesfeer. het is zo gemakkelijk! je kunt niet meer internetten en je belt de klantenservice (die 20 minuten wachttijd doorgeeft) je geeft je klantnummer in en je geeft aan dat het om een internetstoring gaat. om de tijd te doden komt af en toe een stem langs, die je erop wijst dat je je klacht ook op intern et kunt uiten (?!!!). na 20 minuten wordt je gevraagd je postcode en je huisnummer door te geven (maar ik he toch mijn klantnummer al ingegeven? sorry meneer, maar dat kunnen wij niet zien (?!!!!). dan hoor je dat de doorlooptijd van de klacht max 14 dagen is (14 dagen???) en na 14 dagen hoor je dat 14 werkdagen bedoeld werden. na 14 werkdagen hoor je dat de klacht in behandeling is genomen (niet opgelost????, nee meneer onze voorwaarden geven duidelijk aan dat de klacht in behandeling genomen moet zijn na 14 werkdagen) enz enz. verbeteren is echt niet moeilijk, maar je moet er wel iets voor doen