Op 10 november 2009 verscheen op Managementsite een artikel van Noorda over ‘personeel plannen met een badkuip’. Een onverwacht groot aantal lezers reageerden. Een aantal lezers was erg boos. Personeel plannen is ongepast. De zgn. badkuipmethode die Noorda voorstelde was de meeste lezers onbekend terwijl hij toch al jaren bestaat. De reagerende hrm’mers en hrd’ers hebben kennelijk nooit moeite gedaan om de lange termijn effecten van het in huis hebben van (human) resources in kaart te brengen. In de praktijk kan deze emotionele blokkade tot grote problemen leiden. Het is –bijvoorbeeld- niet ongebruikelijk dat een advies- of een ICT-bureau –in goede tijden met een aantrekkende orderportefeuille vlotjes extra personeel aanneemt. Zodra het minder goed gaat, ontstaat er een groot probleem: pl...
Scenario Based Planning
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
En er zijn al veel goede scenario's, dus het tijdrovende en ingewikkelde 'bouwen' van scenario's is maar zelden nodig. Meestal gaat het vooral om het doorvertalen van bestaande scenario's naar de eigen sector/markt.
Kortom: een aanrader!
Willem Koerselman, senior consultant bij KWR Watercycle Research Institute in Nieuwegien
Maar wellicht is het succes van een methode (bij het grote publiek) ook wel gewoon een kwestie van de goede marketing.