Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De professional blijkt vaak de constante factor. Waarom? Omdat hij weet waar hij over praat.
Groet
Peter de Vries
Hoe AM te omzeilen wanneer het gegeven iets complexer wordt en je dienstlevering per definitie op duizenden kilometer van je klant verleend wordt (bijvoorbeeld bij het implementeren van internationalisatiestrategieën) door uiteraard lokale professionals?
Als mgt consultants zijn wij als team in staat om acquisitie en opvolging te doen, en zo hoort het ook.
In het tweede geval, dus als de professionals er 5 jaar over moeten doen om een fingerspitzengefuhl voor sales te ontwikkelen (ofwel om als volleerd lid van een acquisitie- en serviceteam te opereren), dan is dat wel een erg lange termijn. Veel professionals zullen rond die vijfjaarstermijn van baan of functie veranderen, of ze zijn al eerder vertrokken. Dan ben je als organisatie wel bezig met kapitaalvernietiging.
Het verloop van die professionals is sowieso een probleem. Ook als de organisatie volledig in fase 4 zit, dan is het denk ik niet zo dat een pas aangenomen professional direct kan meedraaien in het ingespeelde team. Die 'nieuwe' professional moet dus een leertraject in. De vraag is of dat traject dan eveneens vijf jaar moet zijn.
Los van de kapitaalvernietiging, kunnen de hier voorgestelde teams uit elkaar vallen als een paar professionals vertrekken, waardoor het zo gewaardeerde verkoopproces (relatiebeheer) stokt en de organisatie met een gigantisch probleem zit: hoe nu verder? Maar weer een accountmanager inhuren?
Vergelijk het met voetbal. Ajax heeft patent op het zogenaamde Ajax-systeem (aanvallend totaalvoetbal). Dat is bereikt na vele jaren opleiden en trainen. Maar als er een paar topprofessionals vertrekken, kan dat systeem niet gehandhaafd blijven en valt de trainer terug op verdedigend resultaatvoetbal.
Zit dat gevaar er ook niet in als je dit 'moderne accountmanagement' wilt invoeren?
Los van deze problematiek vind ik de rol van de salesmensen onderbelicht. In het artikel wordt de professional in feite bijgeschoold: hij/zij wordt naast professional ook salesmens. Wat ik uit het artikel haal, is dat de afdeling sales 'facilitair' wordt. Wat wordt daarmee precies bedoeld? Het lijkt erop dat de salesfunctie in feite verdwijnt: dat wordt een administratieve baan - precies het soort baan dat de meeste salesmensen hebben proberen te vermijden.