Saab-Spyker combinatie biedt nieuwe kansen.

Columns

Saab onder General Motors.

Vergeleken met Ford heeft General Motors zijn buitenlandse dochterondernemingen stiefmoederlijk behandeld. Dat gold al voor het Duitse Opel. Opel zou begin vorig jaar worden afgestoten, maar is in september toch binnen het afgeslankte GM gebleven. Voor het Zweedse Saab gold een stiefmoederlijke behandeling nog veel sterker. Het eerste Saab model dat in 1992 onder GM regie geproduceerd werd, de 900 GM, werd allerwegen door Saabkenners als onder de maat beschouwd. Grappig om te zien dat de tweedehands prijs voor de veel oudere “echte Saab 900” duidelijk hoger ligt dan voor de 900 GM.
Wat heeft GM verkeerd gedaan met Saab? GM heeft zich teveel bemoeid met design, vanaf 2003 geen fastback meer, veel te laat met stationcars, en techniek, teveel gebaseerd op Opel techn...

Jos Steynebrugh
Wat Spijker eraan heeft? Een state of the art productiefaciliteit voor een ontwerp dat al op de tekentafel ligt. Produktie de deur uit had ie al véél eerder kunnen bedenken trouwens.

Meer over Fusie