Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Goed verhaal, vooral de gelijktijdigheid erin. Maar ik hoop dat de ultieme consquentie met hand en tand vermeden zal worden. Even een paar honderd jaar géén paars meer aub dankuwel.
Jos Steynebrugh
Dan nog een beetje GROEN voor de mensgerichtheid (gaat het uiteindelijk niet om onszelf?) en relatiegerichtheid.
En zie daar: Insights (toevallg onlangs mee in aan raking gekomen) compleet:
Emotioneren, involveren, communiceren en structureren.
Rood, geel, groen en blauw.
Of dat paars wordt weet ik niet.
Misschien eens niet mengen, maar naast elkaar laten bestaan?
Een krachtig (kleuren) concept om eens wat voor elkaar te krijgen misschien?
groeten,
Ronn
Ondanks de scherpe (politieke) parallel die Jos trekt, heeft het (politieke) paars niets van doen met de rood/bauw insteek van het artikel. Jos' opmerking voegt echter wel een interessante dimensie toe, want ik ben het wel eens met Jos dat het 'paarse polderen' alleen maar leidt tot compromissen waar niemand mordicus tegen is, maar ook niemand zich voor verantwoordelijk voelt. Misschien JUIST wel omdat in de 'politiek paarse' benadering de ondertoon van de emotie en beleving (rood) altijd is onderdrukt in het calvinistische uitgangspunt 'don't rock the boat'. Maw, liever een compromis op de inhoud (blauw), dan dat we de essentie van de emotie kenbaar maken (rood). Dus 'politiek paars' is eigenlijk blauw met een onderdrukte hoeveelheid rood (als je dan toch in kleuren wilt spreken).
Zo ook in het bedrijfsleven; de grote makke van het 'rode' denken in het bedrijfsleven is dat er een neiging is om direct te grijpen naar het methodische 'blauwe' om te verklaren wat de 'rode' mechanismen zijn. En daar gaat het dus mis.Welk kleurenmodel je ook hanteert, van De Caluwe's Kleurentheorie tot Spiral Dynamics, van Colourfull Insights tot Managing Drives, van Lifo tot Personal Colours, het zijn allemaal verklarende methoden (dus blauw). En allemaal buitelen ze over elkaar heen mbt het 'alleenrecht' op de verklarende wijsheid.
Dan is er ook nog een pallet van methoden dat geen kleuren gebruikt, maar afkortingen (zoals De Roos van Leary, Myers Brigss Type Indicator, LSI, etc.)
In essentie zijn het dus allemaal 'blauwe' methoden, in die zin dat de de werkelijkheid proberen te vertalen en verklaren naar een model. Vervolgens wordt aan dat model een werkelijkheidswaarde toegekend die het in de realiteit niet heeft.
Met alle babylonische spraakverwarring van dien, er ontstaat hierdoor een 'tussentaal' waardoor het (n)ergens over lijkt te gaan. Waarvan akte.
Echte verandering kan in mijn ervaring pas optreden als er ruimte is voor een 'Authentieke Zinnige Dialoog'.
De woorden 'authentiek' en 'dialoog' behoeven denk ik geen nadere uitleg. Echter een dialoog kan zeer authentiek zijn maar compleet 'onzinnig' gezien de context van het bereiken van resultaat. Dus over de (on)'zinnigheid' die vaak ontstaat door kleurendenken, dat is apart nog een artikel waard