Cruciale beslissingen nemen in tijden van crisis

Columns

Het nemen van zakelijke beslissingen is iets wat we dagelijks doen, maar in deze onzekere tijd is dat niet altijd even makkelijk. Vaak maken we beslissingen op basis van enerzijds een stukje data en anderzijds op ervaring, oftewel het onderbuikgevoel. Echter is varen op die ervaring tijdens deze crisis onmogelijk. Een crisis als deze hebben we immers nog nooit meegemaakt en is er dus geen ervaring. Toch moeten er ad hoc beslissingen worden genomen om het voortbestaan van organisaties te kunnen waarborgen. De financiële afdeling speelt hierin een belangrijke rol: welk risico is acceptabel? En moet er nu juist wel of geen investering gedaan worden? Om deze beslissingen te kunnen nemen is data in deze tijd dus essentieel.

Datagedreven beslissingen

Uit de FinTech Barometer 2020, het jaarlijkse...

Twan Houben
Als ervaren herstructurering- en crisismanager bij bedrijven onder Bijzonder Beheer, kan ik de inhoud van dit artikel alleen maar bevestigen. Ik wil nog een stap verder gaan. Om bedrijven in corona crisis te ondersteunen met data, is ook externe Big Data van aanzienlijk belang. Denk daarbij aan data afkomstig uit Google zoekopdrachten en data van Social Media sites. Deze externe data kunnen antwoorden geven op vragen als; welke doelgroepen bereiken we met onze diensten en producten? Welke trends zijn er in onze markt(en) zichtbaar? Hoe ontwikkeld zich de vraag naar het door ons aangeboden product? Welke maatschappelijke tendensen hebben invloed op onze marktpositie? Allemaal bijzonder nuttige info om een strategie te herzien en/of een commercieel beleid bij te stellen.

Meer over IT en Business