Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Helaas, voor het eerst in de circa twee jaar een bijdrage waarvan ik denk "nee, dit is het niet".
M@n@gement is volgens mij een platform waarop kennis en ervaring over management en consultancy kan worden uitgewisseld.
Voor deskundigen op dit terrein zal het ongetwijfeld zeer boeiend zijn, echter op het scheivlak management kunnen we hier weinig mee.
De parallel met Robinso Crusoe is wel leuk, maar had na één alinea verlaten kunnen worden door de link te leggen naar de praktijk.
De vergelijking met de "sessie op de hei en de eenzame boekhouder thuis" gaat maar zeer ten dele op.
Mijn ervaring is dat veel boekhouders weliswaar de cijfers produceren en kennen, maar vaak niet toe komen of toe mogen komen aan de vertaling naar bedrijfsstrategie.
Sessies op de heide zijn een instrument, dit instrument wordt om diverse redenen ingezet.
Veel voorkomende sessies zijn: verbeteren van de interne communicatie, strategiesessies.
Bij de strategiesessies is het de bedoeling dat managers deelnemen die beschikken over o.a. door boekhouders aangeleverd cijfermateriaal.
M.vr.Gr.
R.van Es
Door alles op deze manier te rationaliseren, negeren we een belangrijke dimensie van de mens: het gevoel/de emotie. Op dat spoor bracht dit artikel mij. Is dat hetzelfde punt als het punt dat de auteurs aan het einde van het artikel maken?
Ik zou vanuit mijn spoor dan ook als kopje boven het laatste gedeelte hebben gezet: "volg het brein (ratio) en heb het fijn!" of "negeer je gevoel, bereik je doel!"
Misschien is de nadruk op prestaties en het negeren van het gevoel en de emotie wel een van de belangrijke stressfactoren in de huidige maatschappij.
Wat ik nog graag van de auteurs zou willen horen, omdat ik het een erg interessant thema vind, zijn voorbeelden en argumenten om "hun punt" kracht bij te zetten. Want het artikel is een betoog om het één (de boekhouding) te relativeren; dat is echter niet automatisch het versterken van het ander (kritisch-melancholieke houding).
Teveel wordt er in het management gedaan alsof er niets aan de hand is. Geen enkele manager durft toe te geven in overleggen onderling dat niet alles loopt zoals hij had gedacht, beloofd of gehoopt in zijn team. Op de hei zitten is veilig, lekker theoretiseren over hoe het allemaal zou moeten.
Kritische melancholie wordt niet geaccepteerd en ik denk terecht. Het gaat niet om het durven kijken in de duisternis. Het gaat om het inzien dat als je ten volle de werkelijkheid onder ogen ziet het onmogelijk is om nog door te gaan met streven naar de gestelde doelen wegens de belachelijkheid ervan.
Wat zou realiteitszin toevoegen aan de organisatie?
...
De stelling is niet zozeer een negatie van iets door iets anders (boekhouden
negeert emotie) maar eerder dat boekhouden bestaat als onderdrukking van een
als lastig bestempelde emotie. Robinson Crusoe is overtuigd dat hij
overleeft door een morele boekhouding te voeren. Die activiteit bestrijdt
slechte gevoelens.
Rationalisering is dan in zekere zin een emotie (nl de angst voor de
emotie). Juist daarom willen we niet in termen van een
gevoel/emotie-dichotomie denken. Beide tegenpolen zijn beladen met
romantische naïviteit. We hebben een poging gedaan een menselik
vermogen, namelijk dat van de melancholie, weer onder de aandacht te brengen
door a) melancholie uit de narigheid te halen waardoor boekhouden kon
ontstaan en b)te laten zien dat zoiets als boekhouden eerder een poging is
om melancholie te verbannen dan een techniek tot verkrijging van inzicht in
de wereld der getallen.
Vanuit deze ideëen is een poging om de een te relativeren (boekhouden)
automatisch het naar voren halen van het andere (melancholie). Hoe dat
verder in zijn werk gaat staat uitgebreid gedocumenteerd in ons boek "De
hygiënemachine".
Een belangwekkend artikel dat hout snijdt. Erg cynisch, doch cynisme is ook een middel om te uiten. De vraag is wel wanneer dit cynisme zich vertaalt in een daadwerkelijke en concrete ontwikkeling. Lef alleen is niet voldoende.
Om het lef te hebben om de werkelijke situatie onder ogen te zien is m.i. een gevoel van (een zekere) veiligheid een voorwaarde. Ik kan me voorstellen dat Robinson en ook anderen door een gebrek aan veiligheid vluchten in boekhouden.
Met veel genoegen heb ik uw artikel gelezen.