Revolutie in Inkoop

De afgelopen jaren zijn er op het gebied van inkoopstrategie en leveranciersmanagement wereldwijd grote verschillen ontstaan tussen de koplopers en de bedrijven die in de achterhoede verkeren. Met dit artikel willen de auteurs laten zien welke ontwikkelingen er op het gebied van Inkoop gaande zijn in de toonaangevende ondernemingen, en hoe de achterblijvers de status quo kunnen doorbreken.

Introductie

De inkoopdiscipline krijgt steeds meer belangstelling en het bruist alom van nieuwe...

H. Diepenhorst
Bijdrage sluit aan op discussies binnen de onderneming en is dus goed bruikbaar.
Tobi Bet
Ik vond het zeer interessant.
Alan Greenspan
Artikel is behoorlijk verouderd 1998 (met bronnen van 1992!), zeker wanneer hier sprake is van een revolutie. Waar ik met name benieuwd naar ben is wat er nu daadwerkelijk zo veranderd is in die laatste vier jaar. Is hier wel sprake van een revolutie, of gaat deze nu pas beginnen?
Hoss Wilstra
Op zich een eye-opener.
Echter inkopers worden meer en meer , vooral door kleiner wordende organisaties het operationeel proces ingetrokken.
Dit betekent dat inkopers juist niet meer de tijd hebben om daadwerkelijk iets te doen met resultaten van meting.
Het blijkt lastig om door te pakken, doordat je van het ene brandje in het andere wordt getrokken.
Een bedreiging van dit artikel is dan ook dat dit bij het management alleen maar bevestigd dat inkoop door een gescheiden operationeel en initieel proces niet voldoende resultaatgericht zou zijn. Voor een inkoper is het een uiterst geschikt artikel om eens na te denken hoe dit dan wel te verkrijgen.
Het zou handig zijn als dit artikel een vervolg krijgt met hoe in te bedden in kleinere inkooporganisaties, waarbij inkoop voor het belangrijkste deel de kostprijs bepaald.

Suc6

Meer over Beter inkopen