We jagen elke dag weer achter onze servicegraad aan. Worden ook maar even minder dan 99% van klantenorders op tijd en compleet geleverd, dan is er paniek. Maar, die 99% zegt niet alles. Want hoe zeker ben je ervan dat alle orders van de klanten ook daadwerkelijk goed zijn verwerkt, daadwerkelijk zijn geleverd en, nog veel belangrijker, correct zijn gefactureerd? Zeker weten?
Klanten bestellen steeds vaker on-line of via EDI en die klantenorders moeten in verschillende ERP-, e-commerce-, magazijn- en transportmanagementsystemen van, weer vaak verschillende, partners in de keten achtereenvolgens worden verwerkt. Het lijkt soms wel hordelopen en de kans dat orders in die Bermuda-driehoek van ICT-systemen ‘vermist’ raken is aanwezig. Een kans die groter wordt als er sprake is van uitbesteding ...
Dit alles is geen logistiek, ICT of financieel thema, maar een commercieel thema en het gaat - in grote woorden gesproken - over de wereldwijde verkwanseling van de toegevoegde waarde waarbij complete bedrijfswinsten verdwijnen. Het begon ooit met de "Butcher van Wolfsburg" zoals Ignatio Lopez werd genoemd toen hij van general Motors naar Volkswagen kwam, maar het is de grootste bedrijfsziekte van de laatste tien jaar. Het bewaken van de achterdeur van administratieve processen is op zichzelf juist, maar de voordeur staat wagenwijd open. Daar is veel aan te doen en er zijn methoden voor, maar het wordt tijd dat directies het proces herkennen en erkennen dat het een compleet nieuwe manier van denken en werken vraagt.