Revenue Management

Columns

We jagen elke dag weer achter onze servicegraad aan. Worden ook maar even minder dan 99% van klantenorders op tijd en compleet geleverd, dan is er paniek. Maar, die 99% zegt niet alles. Want hoe zeker ben je ervan dat alle orders van de klanten ook daadwerkelijk goed zijn verwerkt, daadwerkelijk zijn geleverd en, nog veel belangrijker, correct zijn gefactureerd? Zeker weten?

Klanten bestellen steeds vaker on-line of via EDI en die klantenorders moeten in verschillende ERP-, e-commerce-, magazijn- en transportmanagementsystemen van, weer vaak verschillende, partners in de keten achtereenvolgens worden verwerkt. Het lijkt soms wel hordelopen en de kans dat orders in die Bermuda-driehoek van ICT-systemen ‘vermist’ raken is aanwezig. Een kans die groter wordt als er sprake is van uitbesteding ...

Rob Chömpff
Weglekken van bedrijfswaarde door onjuiste levering van producten of diensten of levering tegen een verkeerde prijs, onvolledige, deelleveringen, onjuiste of niet tijdige facturatie, klachten van klanten, disputen over facturen en creditnota’s, problemen met directe leveringen, onjuiste of te hoge kortingen vormen slechts een topje van de ijsberg van waardeverdamping. De genoemde getallen van 1% tot 4% van de omzet vallen in het niet bij de waardeverdamping bij salesdeals, "service" verlening en volledig weggeven van toegevoegde waarde en de conceptwaarde wat de Amerikanen goed typeren als Spill Over. Dat alles is nog maar kinderspel bij wat er bij inkoopgedrag bij aanbestedingen ten toon gesteld wordt. Daarbij worden bedrijven gedwongen tot Spill Over door "qualificatierondes", waarbij men zijn meerwaarde moet bewijzen door de eigen specifieke oplossing gratis prijs te geven en die dan weer in de openbare aanbesteding wordt opgenomen en waarna je tegen je eigen oplossing via emailveilingen mag opbieden. Deze moderne manier van struikroven door zogenaamd gerenommeerde bedrijven als Albert heyn en overheidsinstellingen leidt tot een ware explosie van rechtzaken en alleen al bij de fruit- en groentetelers en groenbedrijven tot een jaarlijkse golf aan faillisementen van 7% van de telers. Alleen in in Nieuw Zeeland verloren 5000 boeren hun bedrijf sinds zeven jaar geleden het professionele inkopen begon.
Dit alles is geen logistiek, ICT of financieel thema, maar een commercieel thema en het gaat - in grote woorden gesproken - over de wereldwijde verkwanseling van de toegevoegde waarde waarbij complete bedrijfswinsten verdwijnen. Het begon ooit met de "Butcher van Wolfsburg" zoals Ignatio Lopez werd genoemd toen hij van general Motors naar Volkswagen kwam, maar het is de grootste bedrijfsziekte van de laatste tien jaar. Het bewaken van de achterdeur van administratieve processen is op zichzelf juist, maar de voordeur staat wagenwijd open. Daar is veel aan te doen en er zijn methoden voor, maar het wordt tijd dat directies het proces herkennen en erkennen dat het een compleet nieuwe manier van denken en werken vraagt.

Meer over Logistiek & Supply chain management