Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Maar wat voor feit? Voordat Pim Fortuyn ten tonele kwam bleek Nederland uit onderzoek relatief `erg tevreden en gelukkig; een feit! Inmiddels is die illusie geknapt; alweer een feit; maar zonder dat er in ieders persoonlijke en zelfs onze collectieve levenssfeer nu zoveel veranderd is (wel hoe we erover praten; ik bedoel ' onze menig er vrij over uiten' ).
Nog weer een andere interpretatie kan zijn dat we onszelf nog veel vinden moeten leren en verbeteren op het glibberige pad van veranderen. Dan verwijzen de onderzoeksfeiten niet naar een zeer slechte toestand, maar naar een misschien wel sterke verdere leer- en veranderbehoefte.
Mastenbroek zou, dichter bij de feitelijkheid van zijn onderzoeksfeiten blijvend, veel leukere en inspirerender handvatten kunnen bieden dan hij nu doet. Aan de schandpaal nagelen is namelijk op zich ook weinig visie-vol. En het verleidt weinigen tot iets nieuws en krachtigs.
Deze rapportage is nog (9-11-04) niet af. In de onderdelen die nog volgen zal ik diverse handvatten bieden om de situatie te verbeteren. U pleit voor 'veel leukere en inspirerender handvatten'. We zullen zien.
m.v.g. Ronald
http://www.managementsite.net/content/html/988.asp
Vriendelijk groet,
De redactie
Ik heb te vaak gezien dat drijfveren niet authentiek zijn (niet vanuit het hart of met hart en ziel). Men is vaak uit op statusverhoging en aanzien, daarbij hebben topmanagers in de gezondheidszorg de laatste jaren, door schaalvergroting (fusie) zich teveel laten leiden door de aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden (bv. salarissen). Dit staat in schril contrast met de tekorten in de zorg. Ook de positie van (medisch) specialisten niet in loondienst zou meer ter discussie moeten staan. Men zou zich moeten schamen. Veel babyboomers zijn op posities gekomen, waar zij -op hun beurt- niet meer vanaf gaan. In feite doen zij hetzelfde wat zij destijds in de zestiger jaren de oude generatie verweten.......................
Er kan echt nog wel bezuinigd en efficienter gewerkt worden in de gezondheidszorg, bv. door ICT-toepassingen, etc. en management- en procesprincipes uit het bedrijfsleven (logistiek, medicijnen, etc.) meer toe te passen. Veel toezichthouders hebben dit allemaal laten gebeuren , op hen rust de (maatschappelijke) verantwoordelijkheid om hier meer aan te doen. Ook hier is een gebrek aan voldoende professionaliteit.
Zelf wil ik graag aan deze kwaliteitsverbeteringen opnieuw mijn bijdrage gaan leveren, maar dan in een andere rol, bv. als consultant of coach, wie heeft suggesties om mij verder te helpen?
In mijn ervaring als adviseur (innovatie en duurzaam ondernemen) zijn er maar heel, heel weinig mensen die tegenwerpingen maken puur om verandering te saboteren of omdat ze geen zin hebben te veranderen. 99,99% van de medewerkers is in principe bereid tot verandering, samenwerking en zelfontwikkeling. Dit geeft namelijk ook meer werkplezier.
Bij nader onderzoek blijkt dat de weerstand een lange ontstaansgeschiedenis heeft en voortkomt uit bv:
- een hierarchische, niet-gelijkwaardige opstelling door de leiding
- het gevoel niet gehoord en serieus genomen te worden
- het gevoel niet betrokken te worden
- een communicatie die niet open is
- gebrek aan reactie door de top op vragen, ideeen, persoonlijke omstandigheden van medewerkers
Vermindering van de weerstand kan niet los gezien worden van de lange geschiedenis ervan. Logischerwijs vergt deze verandering tijd, inspanning, externe begeleiding, en bovenal verandering door de leiding van zijn communicatie en houding.
Inderdaad: comunicatie is de kritieke factor. Sterker nog: open en gelijkwaardige communicatie staat aan de wortel van een snel reagerende, flexibele en innovatieve organisatie.
Han van Kleef, www.treesinventing.nl
Veel door leidinggevenden aangezette veranderingen hebben een hoog abstract gehalte en zijn door een gebrek aan 'vertaling' naar de werkvloer maar beperkt effectief. Dat zien medewerkers ook en dat ondergraaft het vertrouwen van laatst genoemden in de stuurkwaliteit van de leiding.
De top vijf belemmerende factoren bevestigen dat naar mijn mening.
Heel typerend voor 'leidinggevenden' denken vind ik vervolgens de keuze om op basis van vier nogal abstracte onderwerpen (visie/beleid, structuur, systemen en cultuur) de resultaten van het onderzoek te behandelen. Als of het om een recept zou gaan.
Volgens mij gaat leidinggeven vooral om hoe je met mensen omgaat en medewerkers zijn.....mensen.
samengevat de gegeven antwoorden ja, maar...
Dit vind ik nou jammer. Onderzoekers mogen hun respondenten vertrouwen op voldoende volwassenheid. De enquete mag dan ook in gesloten vragen exacter zijn en zonder voorgegeven antwoorden die "ja, maar" bevatten .
Bij de score over het ontbreken van visie/beleid wil ik graag zichtbaar hebben wat de invloed van deze hefboom is en zal zijn op het relief. Immers, ik verwacht dat de 4 van de 7 s'en in een vlak liggen en hun krachten onderling opwarts stuwen (de vooruitgang in het presteren) en een relief vormen. Hiermede kunnen de "stuurlui" van bedrijven en land dan visueel aangeven welke hefboom onder druk staat.
Hefbomen vindt ik goed, creatie van flux vindt ik beter.
Er zijn verschillende interpretaties van de uitkomsten mogelijk. In het artikel gebruik ik achtereenvolgens 4 gezichtspunten om naar de gegevens te kijken:
• Visie/beleid, structuur, cultuur en systemen als vier hefbomen
• Continue verbetering als basis voor veranderbereidheid
• Sturen op verantwoordelijkheid als drijvende kracht
• Communicatie als kritieke factor
Ongetwijfeld zijn er nog andere gezichtspunten mogelijk. Elk gezichtspunt verschaft een ander accent en U heeft gelijk als u constateert dat dit bij mij niet leidt tot een rooskleurige visie op het veranderingspotentieel.
U meldt zelf een ervaring uit uw eigen organisatie “Een eigen ervaring bv. is dat in mijn organisaties managers vonden dat werknemers niet open staan voor veranderingen, maar ook andersom! Het blijkt een verschil in opvatting over de richting van verandering.”
Ook hierbij krijg ik niet het idee dat het veranderingspotentieel stevig aanwezig is. Integendeel, men blokkeert elkaar kennelijk.
Cases kunnen inderdaad ‘meer diepte’ geven; ze kunnen verduidelijken hoe het precies loopt, waarop verandering vastzit en hoe het beter kan. Dat ben ik met u eens. Wij publiceren als redactie van ManagementSite daarom ook graag case-materiaal. Onze Info voor Auteurs (toegankelijk via de menubalk) noemt dit zelfs als voorwaarde voor plaatsing. Inmiddels zijn op ManagementSite tal van cases op het terrein van verander-management te vinden. Graag nodig ik u en andere lezers uit de eigen ervaringen via ManagementSite kenbaar te maken.
Daarom wil ik graag de enquete vragen zien en weten wat de respons was.
Cijfers over de respons zijn te vinden in het artikel via de tekst "De uitslagen per niveau van de organisatie en per type verandering zijn voor u toegankelijk via deze link." De resultaten in het artikel geven een indruk van de vragen. Begin 2005 verschijnt er een boek met het onderzoek en de uitslagen. Vanaf april 2005 wordt het onderzoek herhaald op ManagementSite en zijn de vragen van het onderzoek dus ook online beschikbaar.
Respondenten ontvangen overigens, direct na het invullen van de vragen, online een diagnose van de eigen organisatie met een serie aanbevelingen. Ik heb uit meerdere instellingen en bedrijven reacties van managers, soms ook namens hun managementteam, ontvangen die door het onderzoek op ideeen gebracht waren om bepaalde zaken in hun organisatie beter aan te pakken. Kijk ook eens bij de permanent beschikbare instrumenten van ManagementSite. Op deelgebieden is er een overlap met het nationaal onderzoek verandermanagement.
Met vriendelijke groet
Willem Mastenbroek
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar wellicht heb je hier wat aan, zij hebben ook een website, moet je maar even googelen.
Met vriendelijke groet,
Rob ter Horst
Nav jouw vraag hierbij het stuk van Willem Mastenbroek over verandermanagement.
Groet,
Miranda de Boer