Al gedurende enkele jaren gaan overal afdelingen Communicatie1) op de schop. Er wordt bezuinigd, afgeslankt, gereorganiseerd. Bij ministeries, ondernemingen, universiteiten en gemeenten vliegen communicatiewerkers er met tientallen tegelijk uit. De ingrepen krijgen klinkende etiketten mee: ‘efficiency-slag’, ‘meer doen met minder’ tot ‘focus’ en ‘heroverweging van taken’. Maar wat houdt die efficiency dan in? Wat moet dan meer en zonder wie kan dat ‘minder’ toe? Focus waarop? En welke taken moet een vermagerde afdeling Communicatie dan nog verrichten? Op het eerste gezicht komt zo’n reorganisatie over als een ongrijpbare bedreiging. Maar goed aangepakt blijkt de herinrichting veeleer een kans op een perspectiefvol vervolg.
Bezuinigen op communicatie?
“Kun je zomaar bezuinigen op communicat...
Ik beweer uiteraard niet dat communicatie (zenden vooral) nutteloos is. Zie de voorbeelden in het laatste gedeelte van het verhaal. Dit zijn ook heldere en specifieke boodschappen. Moeilijker wordt het (of zeg maar onmogelijk) als je een boodschap cq imago wilt uitdragen die/dat niet strookt met de werkelijkheid zoals mensen binnen of buiten de organisatie ervaren.
Waar ik een nuance wil aanbrengen is de beïnvloedende communicatie. Ik deel jouw pleidooi dat de inspanningen van Communicatie veel minder vrijblijvend moeten zijn. Ik vind het alleen jammer dat je dit beperkt tot "communicatie waarmee een organisatie mensen wil beïnvloeden die voor het succes van die organisatie van belang zijn." Het zou zo mooi zijn als de organisatie (en dat geldt zeker voor de overheid) veel meer onderdeel wordt van het netwerk en zichzelf ook laat beïnvloeden en vooral inspireren. Dan ontstaan wellicht nog mooiere verbindingen dan je met een vooropgezet plan zou kunnen realiseren.
De maatschappij vraagt om communicatieve organisaties. Er is nog genoeg werk aan de winkel om dat te realiseren!
Mooi artikel en ook ik sluit mij aan dat het accountable maken van communicatie een must is. Echter ik zie ook, vooral in grote organisaties, dat de communicatie afdelingen vooral bezig zijn met het managen van projecten en het zenden van informatie naar de doelgroep (intern of extern).
Juist door de verdergaande digitalisering zie je dat marketing/verkoop en communicatie steeds dichter bij elkaar komt en dat het veel eenvoudiger is geworden dialoog te voeren. Neem sociale media maar als voorbeeld. Daarin ervaar ik dat communicatieprofessionals nog veel te leren hebben, of over een soort angst beschikken die niet past bij deze tijdsgeest. De maatschappij verwacht sneller dan ooit een antwoord, het begin van een dialoog. Daar zie ik veel werk aan de winkel...
En vanuit dat oogpunt begrijp ik de kritiek van bestuurders ook wel, die verwachten ook een reactie..
En dan meteen de volgende stap voor de commercieele operatie , het integreren van marketing en sales.