Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Zo staat bij ‘Recruitment Video: de kracht van film’ beschreven dat video een relatief nieuwe manier is voor organisaties om zich te presenteren. Yourfuture.tv brengt echter al meer dan tien jaar werkgevers in het in beeld, met name op gebied van sfeer & cultuur. We noemen dit ook wel employer-brandingfilms. Het is voor grotere organisaties slim om naast werving (dus het invullen van vacatures ahv advertenties, jobboards, films etc.) ook bezig te houden met employer-branding. Zo blijft u constant in beeld bij uw doelgroep en creeert u het gewenste imago rondom uw merk als werkgever.
Er wordt gesteld dat de kosten voor video aanzienlijk zijn, maar waarom voor iedere vacature een aparte video laten maken en verspreiden? Is het niet vele malen efficienter en goedkoper bij iedere vacature dezelfde employer-branding video te plaatsen. Zo beschouwd is video eigenlijk een zeer effectief en goedkoop middel.
De stelling uit het onderzoek van Nobiles, waaruit blijkt dat studenten en starters bij het zoeken naar een baan vooral informatie willen over de dagelijkse werkzaamheden en sfeer op de werkvloer, klopt als een bus.
Dit zijn zaken die vaak beter tot uiting komen op film dan in tekst. Yourfuture.tv (www.yourfuture.tv) brengt dus aansprekende werkgevers (zoals Essent, Johnson&Johnson, ING, TNO, T-Mobile, etc.) in beeld en weet feilloos sfeer & cultuur binnen die organisaties (en overige aspecten die interessant zijn voor de doelgroep) over te brengen op studenten, starters en young professionals. We gebruiken in onze films dan ook nooit acteurs, maar echte werknemers.
Wij onderschrijven de stelling uit het artikel dat met video een groot bereik gegenereerd kan worden. Naast de genoemde middelen als social media, youtube, etc. verspreidt Yourfuture.tv haar films ook via vrijwel alle jobportals, studie- en studentenverenigingen en vele andere relevante partnerwebsites. Zo bereiken we met de films de doelgroep ipv gewacht wordt tot de doelgroep de film zal vinden. De organisatie heeft zo continue aandacht en een uniek gedistibueerd bereik voor haar merk als werkgever met deze employer-branding films.
Met betrekking tot het beschreven stukje over videosollicitatie wil ik graag het volgende opmerken: er staat ‘Ondanks de voordelen wordt video sollicitatie momenteel nog weinig toegepast. Dit heeft vooral te maken met het feit dat sollicitanten meestal niet over de mogelijkheden beschikken een kwalitatief goed filmpje op te nemen. Bedrijven zullen kandidaten hierin dus moeten faciliteren en dit brengt de nodige investeringen met zich mee.’
Onlangs is Cammio.me (www.cammio.me) gelanceerd. Dit is een online videosollicitatie-platform voorzien van alle gemakken voor sollicitant én recruiter. Dit systeem is speciaal ontwikkeld voor en door recruiters die begrijpen dat talent schaars is en op een eigentijdse wijze benaderd wil worden. Slechts een simpele webcam is voldoende om op recruiter en sollicitant aan de hand van een hoogwaardig videogespek met elkaar te laten kennismaken om zo een verrijkter beeld van elkaar te krijgen. Dit kan aan de hand van een vraaggestuurd gesprek, maar ook in een live-omgeving. De Cammio-omgeving is overigens op te maken in huisstijl van de organisatie, zodat deelnemers zich al in een corporate omgeving bevinden.
Cammio is geen concurrent van het persoonlijke sollicitatiegesprek in levende lijve, maar een welkome aanvulling om in de eerste selectieronde sneller kandidaten te zien en spreken. Het zet de sollicitant in een gastrol, geeft een goede profielschets en maakt een cv levendig.
Voor meer informatie over zowel Yourfuture.tv als Cammio.me, bel 070-384788