De Realiteit van Leidinggeven, een praktische gids voor gewone leiders

Cover stories · Boeken

Dit boek is een goed boek, een realistisch alternatief voor de vele leiderschapsboeken die de mythe schetsen van de leiders als superhero. Living Leadership geeft op basis van veel praktijkonderzoek aan wat gewone leidinggevenden nu feitelijk doen, in welke situaties zij opereren en hoe zij kunnen verbeteren. Empirisch realisme dus.

Theorie en Praktijk

Er is een grote kloof tussen heel veel van de leiderschapsboeken die ik heb gelezen en de praktijk. Wat ik leidinggevenden in de praktijk zie doen, de mensen die zij zijn, hun stress en keuzes, enz. lijkt niet erg op het beeld dat de literatuur mij voorspiegelt. Het beeld uit de boeken is van de leider als superman/vrouw, de charismatische veranderaars, met hogere waarden (verbindend leiderschap, diep leiderschap, waarachtig leiderschap, enz...

Monica Biesebroek
Hallo Peter,

Mooie boekbespreking. Maakt me heel nieuwsgierig naar het boek, dat me overigens een standaardwerk voor de manager (en overigens ook de HRM-er) lijkt ;-)
Han Dirks
Lid sinds 2019
Hallo Peter,

Ik wil me hierbij graag aansluiten.

Eindelijk een boek dat niet meedoet aan de (veelal) Amerikaanse hosanna geluiden over de supermanagers van de grote voorbeeld ondernemingen.
De leidende thema's en de praktijkvoorbeelden zijn heel herkenbaar en geven de dagelijkse situaties goed weer die men als "gewone" manager zoal tegenkomt.
Duidelijk blijkt maar weer dat het "vlees en bloed" aspect heel belangrijk is en ervoor zorgt dat je als manager geaccepteerd wordt. Authenticiteit en integriteit zijn nl. de fundamenten van goed leiderschap.

Ik zal het met plezier gaan lezen!

Groeten

Han Dirks
Max Kopijn
Peter,

goede bespreking van een interessant en hoogst actueel boek (gegeven de huidige crises). Reflecterend op mijn laatste dertig jaar als management adviseur constateer ik tot mijn spijt eveneens een groot gebrek aan leiderschaps- en interpersoonlijke vaardigheden bij zowel het bedrijfsleven, de politiek als de overheid. De prettige uitzonderingen niet te na gesproken. Die vaardigheden zijn noodzakelijk voor het [kunnen] geven en verkrijgen van vertrouwen, de basis voor elke goede [team]prestatie en veranderbereidheid. Ik ben het echter niet geheel eens met de quote dat "wat gezegd is vanzelfsprekend is, maar dat we het hebben vergeten". Het is m.i. erger: in onze formele opleidingen worden bijna uitsluitend vakmatige of technische vaardigheden aangeleerd, terwijl we ons de noodzakelijke interpersoonlijke vaardigheden maar zelf in de praktijk met veel vallen en opstaan moeten zien eigen te maken. Velen leren dit echter uit zichzelf nooit, en worden er door hun organisatie ook niet toe aangespoord [of gedwongen]. Organisaties kunnen wel tegen beter weten in blijven hopen dat die "leider op het witte paard" zich voor hun organisatie zal aandienen, maar we zullen die in onszelf en elkaar toch echt met veel inspanning moeten zien te ontwikkelen.
Gerard Lappee
Dank voor de boekbespreking. Ik ga het boek niet lezen, maar bewaar wel deze column en stuur 'm door naar anderen!

Meer over Leiderschap