Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>ü kunt elke auto krijgen als die maarop benzine loopt".</p>
<p>Ik heb, uiteraard, de opmerkingen van Lisa van de Bunt in dank aanvaard en geconstateerd dat we het op hoofdlijnen wel eens zijn (voor zover dat betekenis heeft).</p>
<p>toch enkele opmerkingen van mijn kant.</p>
<p>Toen ik het artikel in FD schreef was Fiat, ruim een week voor verschijning was Fiat nog volop in de race. Maar los daarvan:</p>
<p>de boodschap aan Fiat (waarschuwend vingertje t.a.v. schaalvergroting en opportunistische gerommel; de vurige wens tot integrale vernieuwing van de business) blijft overeind, ook nu Fiat achter het net vist. Overigens kan je dezelfde boodschap adresseren aan andere autofabrikanten, inclusief the ne kid on the block: Magna.</p>
<p>Ten aanzien van Magna lijkt het me nog spannend worden. Denk aan de vervlechting met de Russische financiele wereld en (auto)industrie, de ontwikkeling van de marktvraag naar auto's in Oost-europa, toegang tot andere markten zoals Zuid-Amerika en Azie en tot slot de potentiele spanning binnen Magna die nu autoproducent is en daarmee concurrent wordt van haar eigen klanten, de andere autoproducenten.</p>
<p>Electrische auto's waren me, gelukkig, niet ontgaan. Maar deze</p>
<p>aandrijvingstechniek/energiebron schaarde ik bij Fiat gemakshalve even onder "klein, zuinig, en schoon". Een categorie waar ook CNG, hybride-vormen en waterstof thuishoren. Voor de middellange termijn heeft de electrische auto een mooie toekomst. Technologie m.n. in batterijen ontwikkelt zich nog steeds in hoog tempo. Praktische bezwaren moeten grotendeels kunnen worden weggenomen, imagoproblemen en marktacceptatie worden volgens de weg van de geleidelijkheid opgelost. Resteert het financiele probleem: hoewel de (productie)kosten van de technologie in electrische auto's bij grote volumes sterk zullen dalen, moet er voorlopig nog wel een financieel gat worden gedicht voor de klant. De lagere energiekosten zullen nog even onvoldoende opwegen tegen de meerkosten in de productie en aanschaf van de auto.</p>
<p>Een letterlijk schone taak voor de overheid, maar da's een andere discussie.</p>
<p>Natuurlijk is GM bezig met electrische aandrijving en zijn er meer fabrikanten actief. Ik ben geen aanhanger van de complot-theorie dat de grote olie-jongens en de auto-industrie al decennia lang alle innovatie tegenhouden</p>
<p>(hetgeen een mooi filmscript zou kunnen opleveren overigens). Wel geloof ik dat een deel van de auto-industrie het echt heeft laten lopen, een afwachtende houding heeft aangenomen, veel met de mond heeft beleden maar weinig heeft waargemaakt.Dat had en heeft iets te maken met domheid, kortzichtigheid en arrogantie. Het heeft zeker ook te maken met fixatie en het opgesloten zitten in de klassieke cultuur en mentaliteit van de auto-industrie (de geur van staal, olie, benzine en autolak. Daarnaast waren en zijn de investeringen op alle fronten zo groot dat de drempel om het echt over een andere boeg te gooien wel erg hoog is.</p>
<p>ik had het artikeltje in FD aanvankelijk een kop gegeven in de richting van: fall and rise of the roman empire, daarbij duidend op Fiat.</p>
<p>De titel had achteraf beter kunnen zijn: fall and rise of the russian empire (duidend op Magna), maar voorlopig zet ik daar dan wel een vraagteken achter.</p>
</p>