Ratio of politiek? Opel speelbal van tegengestelde belangen.

Groenhuijsen heeft in zijn artikel "Kansen voor Fiat Nieuwe Stijl" (FD 29 mei j.l.) gelijk dat er een fikse doorbraak moet komen in de autoindustrie. Toch maak ik graag een paar kanttekeningen bij zijn betoog.

De tijd gaat snel, want wat hij vrijdag nog niet kon weten is inmiddels duidelijk geworden: de driehoek Fiat- Chrysler- Opel zal niet tot stand komen. Fiat heeft zich teruggetrokken van de onderhandelingstafel en onderdelen-producent Magna, de Russische Sberbank en de zieltogende Russische autoproducent Gaz nemen een belang in het van General Motors losgekoppelde Opel.

Op dezelfde FD pagina staat een column van Willem Post over de treurige wederwaardigheden van GM, tot voor kort de grootste autoproducent van de wereld, maar nu verwikkeld in een faillissement onder chapter 11.

Post br...

Hans Groenhuijsen
<p>
<p>ü kunt elke auto krijgen als die maarop benzine loopt".</p>

<p>Ik heb, uiteraard, de opmerkingen van Lisa van de Bunt in dank aanvaard en geconstateerd dat we het op hoofdlijnen wel eens zijn (voor zover dat betekenis heeft).</p>
<p>toch enkele opmerkingen van mijn kant.</p>

<p>Toen ik het artikel in FD schreef was Fiat, ruim een week voor verschijning was Fiat nog volop in de race. Maar los daarvan:</p>
<p>de boodschap aan Fiat (waarschuwend vingertje t.a.v. schaalvergroting en opportunistische gerommel; de vurige wens tot integrale vernieuwing van de business) blijft overeind, ook nu Fiat achter het net vist. Overigens kan je dezelfde boodschap adresseren aan andere autofabrikanten, inclusief the ne kid on the block: Magna.</p>

<p>Ten aanzien van Magna lijkt het me nog spannend worden. Denk aan de vervlechting met de Russische financiele wereld en (auto)industrie, de ontwikkeling van de marktvraag naar auto's in Oost-europa, toegang tot andere markten zoals Zuid-Amerika en Azie en tot slot de potentiele spanning binnen Magna die nu autoproducent is en daarmee concurrent wordt van haar eigen klanten, de andere autoproducenten.</p>

<p>Electrische auto's waren me, gelukkig, niet ontgaan. Maar deze</p>
<p>aandrijvingstechniek/energiebron schaarde ik bij Fiat gemakshalve even onder "klein, zuinig, en schoon". Een categorie waar ook CNG, hybride-vormen en waterstof thuishoren. Voor de middellange termijn heeft de electrische auto een mooie toekomst. Technologie m.n. in batterijen ontwikkelt zich nog steeds in hoog tempo. Praktische bezwaren moeten grotendeels kunnen worden weggenomen, imagoproblemen en marktacceptatie worden volgens de weg van de geleidelijkheid opgelost. Resteert het financiele probleem: hoewel de (productie)kosten van de technologie in electrische auto's bij grote volumes sterk zullen dalen, moet er voorlopig nog wel een financieel gat worden gedicht voor de klant. De lagere energiekosten zullen nog even onvoldoende opwegen tegen de meerkosten in de productie en aanschaf van de auto.</p>
<p>Een letterlijk schone taak voor de overheid, maar da's een andere discussie.</p>
<p>Natuurlijk is GM bezig met electrische aandrijving en zijn er meer fabrikanten actief. Ik ben geen aanhanger van de complot-theorie dat de grote olie-jongens en de auto-industrie al decennia lang alle innovatie tegenhouden</p>
<p>(hetgeen een mooi filmscript zou kunnen opleveren overigens). Wel geloof ik dat een deel van de auto-industrie het echt heeft laten lopen, een afwachtende houding heeft aangenomen, veel met de mond heeft beleden maar weinig heeft waargemaakt.Dat had en heeft iets te maken met domheid, kortzichtigheid en arrogantie. Het heeft zeker ook te maken met fixatie en het opgesloten zitten in de klassieke cultuur en mentaliteit van de auto-industrie (de geur van staal, olie, benzine en autolak. Daarnaast waren en zijn de investeringen op alle fronten zo groot dat de drempel om het echt over een andere boeg te gooien wel erg hoog is.</p>
<p>ik had het artikeltje in FD aanvankelijk een kop gegeven in de richting van: fall and rise of the roman empire, daarbij duidend op Fiat.</p>
<p>De titel had achteraf beter kunnen zijn: fall and rise of the russian empire (duidend op Magna), maar voorlopig zet ik daar dan wel een vraagteken achter.</p>
</p>

Meer over Globalisering