“Mensen willen wel veranderen maar niet veranderd worden” is het adagium van veel verandermanagers. En ze hebben gelijk, medewerkers willen inzicht hebben in het hoe en waarom van de veranderingen in hun organisatie. ‘Communicatie over’ is de minimale variant. Inspraak en meebeslissen voeren verder en verminderen weerstanden nog meer. De beoogde organisatieverandering verloopt gemakkelijker.
Deze verandermanagers richten zich op het proces waarin de betrokken met elkaar de inhoud ontwikkelen. In zijn zuivere vorm heeft de procesbegeleider geen mening over de ‘inhoud’ van de verandering. De onderliggende veronderstelling is dat een goed proces automatisch leidt tot een goed resultaat. De tweede veronderstelling is dat betrokkenen voldoende ‘inhoud’ hebben en met elkaar goede keuzes maken ov...
Ik heb echter nog eens over de voorbeelden nagedacht, en ik heb het wel eens omgekeerd meegemaakt. De procesbegeleider die voor elkaar krijgt wat de organisatiekundige niet lukt. Pure procesbegeleiding kan dus wel degelijk meerwaarde bieden. Het is toch weer afhankelijk van de context.
.
[1] De column
.
Het is een goede zaak om er vanuit te gaan dat bananen krom zijn. Als u voor de lekkere trek een banaan wilt, raad ik u daarom altijd aan een kromme te nemen. Rechte bananen voegen niets toe.
.
De auteur is een gerenommeerd handelaar in bananen
.
[2] De eerste reactie
.
Leuk artikel. Ik denk inderdaad dat de beschikbaarheid van bananen met verschillende krommingen erg prettig is. Toch kwam iemand er laatst één tegen, die niet van een rechte was te onderscheiden. Het was net op het moment dat deze persoon enorm veel trek in een banaan had. Hij smaakte voortreffelijk! Zo zie je maar, het blijft afhankelijk van de situatie.
.
[3] De tweede reactie
.
Serieuze vraag: "Waarom - in vredesnaam - schrijft Brechtje Kessener deze column"?
.
PS
Zie ook mijn reactie: "Hoera, het wiel is uitgevonden" op het artikel: "Regie voeren over organisatieverandering met ICT" op deze site (zie onderstaande weblink)
.
WEBLINK naar het artikel "Regie voeren over organisatieverandering met ICT
http://www.managementsite.nl/6489/ict-internet/regie-voeren-organisatieverandering-ict.html
.
Dank voor je reactie. Je ziet het pas als je het door hebt?
.
Inderdaad, zeg dat wel.
.
Met vriendelijke groet,
.
Lex
Voor mij heeft inhoud een totaal andere betekenis en ik vind het verschil tussen veranderkunde en organisatiekunde in dit artikel wat kunstmatig aandoen.
Wij werken in projectgroepen met meerdere studenten en een tutor voor de procesbegeleiding. In principe zou dat betekenen dat de taak van mijn tutor - op dit moment iemand met verstand van zaken op het gebied van mijn opleiding - vervangen kunnen worden door een docent van elke andere opleiding. Dat loopt uit op een DRAMA!
Wij als studenten hebben de verantwoordelijkheid zelf de stof uit de colleges te verwerken en daar aanvullende informatie bij te zoeken, en terecht anders worden we lui. Maar wij blijven studenten, starters in het bedrijfskundige wereldje en zullen inhoudelijk ook gestuurd moeten worden.
mvg,
- Rick
Prima artikel dat een schitterend voorbeeld geeft van het verschil tussen systemisch en systematisch!
Groet, Marguerite