Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Als ik naar mijn eigen ondernemerschap kijk is het, zeker in het begin veel vallen en opstaan geweest. Het vallen, maar ook zeker het opkrabbelen doet soms goed zeer, en daar heb ik persoonlijk veel van geleerd.
Dat echte vallen en opkrabbelen heb ik als medewerker in het bedrijfsleven nooit ervaren, terwijl ik ook daar de nodige missers heb gemaakt.
Mijn tip is, met de beste bedoelingen, om mensen de missers te laten voelen zoals een zelfstandig ondernemer dit voelt. Natuurlijk is dat lastig in een loondienst situatie maar mensen die een misser maken mogen best voelen dat ze hier iets van mogen leren. Mensen leren nu eenmaal het beste als het pijn doet.
Jan Paul Lottering
MindWorkshops.nl
Het belemmert dus om te leren van fouten, maar je kunt er ook je voordeel mee doen.
Een absolute aanrader voor iedereen!
Twee mooie boekentips voor de liefhebber:
Ori & Rom Brafman: Onderstroom. De onweerstaanbare drang tot irrationeel gedrag. Maven Publishing 2010. Zie ook mijn bespreking op www.managementboek.nl van 22 september 2010.
Matthijs van Boxsel: Morosofie. De encyclopedie van de domheid. Querido, 2005.
Twee tips die ik er uithaal:
1. Geef anderen de ruimte om missers te maken. Leren gaat met vallen en opstaan.
2. Maak gebruik van de psychologische systemen. Doe er je voordeel mee door een imago te creëren, waar mensen aan vast blijven houden.
@ Jozef en Teun: bedankt voor de leestips!
Volgende reacties zijn meer dan welkom.
In de Evo aanpak pakken we de genoemde neigingen routinematig en systematisch aan. De basis daarvan is de aloude Plan-Do-Check-Act- of Deming-cyclus. Om te voorkomen dat we steeds weer hetzelfde doen en daardoor hetzelfde resultaat moeten verwachten, leren we actief in de Check-fase van wat er goed en fout ging en in de Act fase bepalen we actief wat we de volgende keer anders gaan doen. Tijdens de daaropvolgende Check analyseren we of wat we anders hebben gedaan ook het beoogde resultaat heeft gehad en bedenken we wat we daar weer van kunnen leren. We introduceren steeds slechts kleine veranderingen in de Act fase. Als je teveel verandert weet je immers niet welke verandering welke verbetering of verslechtering heeft veroorzaakt. Door dit heel vaak te doen (om te beginnen elke week, maar het wordt allengs een way of working), kunnen we heel snel knelpunten signaleren en oplossen. Als we iets verkeerd hebben aangepakt signaleren we het op deze wijze ook zo snel dat we niet teveel hoeven over te doen.
Veel mensen weten eigenlijk best wat er allemaal beter kan, maar er zijn allerlei redenen waardoor we er toch niets aan doen, zoals wordt aangegeven in bovenstaand artikel. Men zegt al gauw: “Ja, maar …” Zoals bijvoorbeeld: “Ja, maar dat laat management vast niet toe” (Heb je het al eens geprobeerd?). We noemen dat: “Je zit vast in de Check-fase”. Als we dezelfde persoon die met deze “Ja, maar…” komt, vragen: “Als dit echt een probleem is, wat zouden we dan eigenlijk moeten doen?”, dan blijkt hij meteen een antwoord te hebben. We noemen dit dat we de persoon van de Check-fase naar de Act-fase halen: In plaats van te klagen wat er niet kan, bedenken we wat er wel kan. Dan blijkt opeens veel meer mogelijk dan we intuitief dachten.
Omdat veel van deze aanpak contra-intuitief is moet je dit steeds aktief blijven doen. Als je niet aktief tegen de (verkeerde) intuitie ingaat, werkt het (per definitie) niet. Zie ook bovenstaand artikel.
Deze 'fouten' maken ons erop attent dat de ingeslagen weg/richting afwijkt van de weg/richting die we zouden moeten bewandelen.
In deze valkuilen trappen we omdat het de bedoeling is! Als je ze afkeurt (bij jezelf of bij anderen, dat is om het even) dan keur je een deel ont-wikkeling af (je ontdoet je van jouw wikkels). We creëren onze eigen situaties doordat we onbewust handelen vanuit de (liedevol bedoelde en gegeven) beperkingen die onze manier van opleiden, opvoeden en onderwijzen (het woord zegt het zelf al; onder-wijzen, onder is het tegenovergestelde van 'boven' en 'wijzen' betekent dat er 3 vingers naar jezelf gaan en dat is weer meer dan 1 naar de ander) met zich meebrengen. 'Fouten' maken = een logisch gevolg door het systeem waarin we leven. Afgezonderd van elkaar, in onze eigen huisjes, met eigen tuintjes en eigen hekjes. Opgesloten. Zo werken we ook teveel. Waarom? omdat het ons zo geleerd is. Het mooie is; onze ouders wisten het niet en hun ouders wisten het ook niet.
De antwoorden liggen dan ook alleen IN jezelf (vandaar ook IN-Zicht). Alles wat buiten jouw persoon gebeurt is jouw innerlijke afspiegeling. Zo binnen, zo buiten.
Je bent uniek als mens, er is er maar een van jou, maar als wezen zijn we verbonden en totaal gelijk aan elkaar.
Maak zoveel mogelijk VouTeN! :) Leer ervan en je zult zien dat fouten helemaal niet bestaan. We hebben het allemaal bedacht, met een reden: Leven is (te) Leren.
Ben je een goede manager, een goede coach, dan inspireer je je medewerkers, laat je ze groeien, probeer je het beste uit zichzelf te halen! Maar kunnen managers dit wel? Kun je accepteren dat je medewerkers met een beter idee komen dan jij, dat ze een andere weg vinden naar de winst dan jij had gedacht, durf je ze echt te laten groeien. Of wil je nog "meester" blijven?
En fouten maken is onvermijdelijk als je wilt leren, als je verder wilt komen, maar leer ervan
Wanneer iets niet werkt dan stop je ermee en doe je iets anders of je doet het anders.
''Oeps'' Waarom fouten maken ons grootste talent is
van Kathryn Schulz