Met Process Mining snel inzicht in bedrijfsprocessen

Het is interessant om te zien hoe bedrijven in crisistijd het kapmes hanteren om zo snel mogelijk de kosten terug te brengen tot acceptable proporties. Maar waarom beginnen de meeste bedrijven standaard met lukrake besparingen in plaats van een gedegen maar snelle analyse van knelpunten in de bedrijfsprocessen?

We weten het allemaal: in crisistijd gaan vaak eerst de mensen eruit die net binnen zijn of een kortlopend contract hebben. Vraag het aan de uitzendbranche en de vraag wordt steevast beantwoord met ‘ja’. Heel logisch natuurlijk, want een bodemprocedure beginnen tegen medewerkers die lang in dienst zijn, kost doorgaans veel meer geld, zo is de redenatie. Daarnaast is heel duidelijk welke kosten deze mensen vertegenwoordigen.

Maar is dit werkelijk zo? Hoeveel van deze ‘nieuwe’ mensen...

Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Prima bijdrage van Jörgen Eijt.

Waarom is het zo lastig om logistieke processen beheerst te laten verlopen, terwijl we alles weten over de processen? We barsten van de managementinformatie uit onze ‘data-warehouses’. Lekker ‘minen’ in je data-warehouse en je hebt weer de mooiste statistiekjes en grafiekjes.
Maar, je kent ook de makke van die managementinformatie. Je hebt stapels gegevens over hoe lang de customer service-medewerker aan de telefoon hangt, hoe lang de klant erover doet iets op internet te bestellen en hoe lang de monteur over de reparatie deed. Maar geen enkel zinvol beeld waarom het zo lang duurde en nog belangrijker wat je moet doen om die tijd te verkorten. Je wilt toch eigenlijk weten hoe je echt hebt gewerkt!

Over de logistieke toepassingen van process mining schreven we eerder op:
http://www.delaatstemeter.nl/kennisnetwerken/waarom-lever-je-te-laat-proces-mining-geeft-het-antwoord/
Guido Van Nuffelen
Naar aanleiding van de reactie van Walther Ploos.

In proces modelling hebben we heel wat te zeggen over processtappen en workflows. Maar wanneer we bij het ruitje aankomen en een beslissing induceren denken we nog steeds dat ja, ja is en nee, nee. Helaas is dit niet zo. Marketing mensen weten al jaren dat de beslissing tot aankoop gedreven wordt door heel wat motieven eigen aan de (individuele) persoon. Waarom gaan we er bij procesessen steeds ervan uit dat beslissingen eenduidig zijn? GOK komt dichter bij de waarheid.
Een uitweg hieruit is het zorgvuldig matchen van cognitieve stijlen van mensen met de beslissende processtappen. Het voorbeeld vanhet steeds opnieuw aanpassen van de facturen is een mooi voorbeeld van hoe mensen 'beslissen' dat facturen al dan niet volledig zijn of passen binnen de gestelde norm. Strengere normen uitvaardigen is geen oplossing. Weten hoe mensen ermee omgaan is een stap in de goede richting.

Guido Van Nuffelen

Meer over Performance management