Gemeente Eindhoven staat digitaal op een achterstand… Een nieuw digitaal systeem zit er voor de komende Tweede Kamerverkiezingen niet in… Dienstverlening mag in eerste instantie best via een website of app verlopen, maar uiteindelijk moet de burger ergens kunnen aankloppen… Het zijn zomaar wat onderwerpen die de afgelopen weken in het nieuws verschenen. Digitalisering en de overheid is een hot topic. Onze koning besteedde er zelfs een deel van zijn laatste troonrede aan. Volgens hem verdwijnt de menselijke maat uit het zicht bij de dienstverlening van de overheid. De dienstverlening moet daarom hoger op de agenda, want burgers mogen eenvoudigweg verwachten aan het overheidsloket goed te worden geholpen. Als oorzaak van de huidige problemen wordt onder andere verouderde ICT genoemd. Daar be...
Het probleem is niet IT, het probleem is desinteresse
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Prima verhaal, maar het moet volgens mij én én zijn. Als je weet dat in Nederland 2,5 miljoen mensen laaggeletterd zijn, werpt een digitale omgeving een extra drempel zijn. Dus ja de overheid mag meer doen als het om digitalisering gaat, maar moet ook alles doen om al haar burgers op een goede manier van dienst te kunnen zijn.
Beetje aparte redenatie. Dienstverlening van de overheid aan de burger moet hoger op de agenda. De burger moet goed geholpen worden. Oplossing? Meer interesse in technologie! Ik zou zeggen meer interesse in de burger. Als ik met een probleem aan de (digitale) balie van een gemeente sta, heb ik liever een (digitale) ambtenaar die meer in mij en mijn probleem geïnteresseerd is dan in technologie.